Växer rotmurkla i stenig mark med björk, så har jag troligen hittat massor i förrgår.
Växte i stenig gräsmark nära kantareller i gammal igenväxt hagmark, björk, ask,rönn och en och annan unggran var de träd jag såg runt platsen.
Eller finns det någon annan art som liknar den, jag är ju inte 100% säker att de växte direkt på rötter av björk, även om det borde finnas såna mellan stenarna på platsen?
Jag tänkte närmast på någon skålsvamp..?? släkting med harörat?
Har kollat runt lite och är tämligen säker på att mina fynd från söndagen inte är murklor utan snarare av det släkte som benämnes Otidea i ett annat inlägg om skålsvamp.
Har här på guiden fått lära mig att dessa “öron” inte är några matsvampar, men minns att jag som barn plockade något vi kallade “haröra” och som var läckert med arom av mandel.
Verkligen synd att vi inte tog med kamera i söndags, men det var alldeles för mycket regn i luften.
Har i alla fall inte någonstans hittat uppgifter om några läckerheter bland dehär arterna så det kanske bara var ett idealiserat barndomsminne att de där “haröronen” var så goda…hmmmm….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.