0 687 visningar

10 svar

2 skålsvampar

Lena M

22 aug 2009 kl. 11:12

från igår som växte på bränd mark. Den första är väl brunskål ?

0

Lena M

22 aug 2009 kl. 11:15

Nr. 2 är jag lite osäker på så tala gärna om det korrekta namnet.

Fortfarande så mkt. rotmurklor, de verkar seglivade.

0

Lena M

23 aug 2009 kl. 07:30

Ingen som är kunnig på skålar ?

Eller så finns ingen tid att svara för jag förstår att ni som kan befinner er i skogen, nu finns ju så många arter. :))

0

J-I S

23 aug 2009 kl. 10:28

Svårt bara på bilder, men den första liknar Brunskål.
Den andra liknar Flatskål,Peziza
repanda.

0

Hans v E

23 aug 2009 kl. 21:14

Eftersom det är bränd mark tror jag inte på brunskål, den är inte lik den heller. Två förslag skulle kunna vara brun brandskål (Peziza echinophila) och gulköttig storskål (P. michelii).

0

Lena M

24 aug 2009 kl. 08:42

Tack för svaren, brun brandskål låter väl vettigt, den andra har jag två svarsallternativ på och jag vet inte vad som är rätt.

0

Jaså

Hans v E

24 aug 2009 kl. 19:11

Du tror inte på mig när jag säger att det inte är brunskål.

0

Lena M

24 aug 2009 kl. 20:58

Hans, jag svarde ju att brun brandskål låter vettigt, vad menar du ???

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 10:17

Precis vad jag säger.

0

rotmurklor

Bo E

25 aug 2009 kl. 13:33

Växer rotmurkla i stenig mark med björk, så har jag troligen hittat massor i förrgår.
Växte i stenig gräsmark nära kantareller i gammal igenväxt hagmark, björk, ask,rönn och en och annan unggran var de träd jag såg runt platsen.

Eller finns det någon annan art som liknar den, jag är ju inte 100% säker att de växte direkt på rötter av björk, även om det borde finnas såna mellan stenarna på platsen?
Jag tänkte närmast på någon skålsvamp..?? släkting med harörat?

0

nej, inga rotmurklor

Bo E

25 aug 2009 kl. 14:11

Har kollat runt lite och är tämligen säker på att mina fynd från söndagen inte är murklor utan snarare av det släkte som benämnes Otidea i ett annat inlägg om skålsvamp.

Har här på guiden fått lära mig att dessa “öron” inte är några matsvampar, men minns att jag som barn plockade något vi kallade “haröra” och som var läckert med arom av mandel.

Verkligen synd att vi inte tog med kamera i söndags, men det var alldeles för mycket regn i luften.

Har i alla fall inte någonstans hittat uppgifter om några läckerheter bland dehär arterna så det kanske bara var ett idealiserat barndomsminne att de där “haröronen” var så goda…hmmmm….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone