0 591 visningar

10 svar

Rimskivling

Bettan

22 aug 2009 kl. 18:16

Jag vågar inte plocka skivlingar! Men idag har en granne pratat sig varm för rimskivlingen. Jag fick också en påse med rimskivlingar i olika storlekar, så jag kan lära mig hur de ser ut.

Vill gärna lära mig en ny svampsort men vad ska jag tänka på om jag börjar plocka rimskivling? Är den alltid lite “rimfrostig” på hatten? Finns det nån annan svamp som också är det? Om jag bara plockar såna med ring - minskar risken för förväxling då? Hur stor är risken att jag får med toppig spindelskivling?

Jag tar gärna emot tips…

0

oskarlisa

22 aug 2009 kl. 19:27

Började plocka rimskivling förra året, ringen är ofta “dubbelspårig”, rimfrostig på hatten..oftast. Hittade några förra veckan som var “jätteknubbiga”, först trodde jag att det var såpmusseron, men sen har ju rimskivling det där “vattrade” på foten närmast hatten.

0

oskarlisa

22 aug 2009 kl. 19:31

men, OBS!! Jag är ingen expert ;)

0

Bettan

23 aug 2009 kl. 18:37

Okej, tack oskarlisa!

0

Helena i Lund

23 aug 2009 kl. 18:46

Jag tycker att den vattrade foten är ett jättebra kännetecken! Och rimfrostig? Nja, inte alltid, men hatthuden har en speciell glans… f’låt mej nu, men knopparna brukar se ut som ollon…. (glans betyder väl ollon på latin?? ;))
Brukar plocka massor med rimmisar i min närmsta skog, i år har jag hittat en endaste…

0

Tanja i Gagnef

23 aug 2009 kl. 18:53

Och titta nära på skivorna! De har ett lite veckat utseende och en sågtandad kant. Det tycker jag också är ett bra kännetecken.
Blanda ihop med toppig giftpindling? Hmmm.. då ska du nog för det första vara färgblind ;-) Kolla mitt foto i tråden Toppig giftspindling idag så ser du..!
Rimskivlingen är förresten väldans god! Mums!

0

gunhild i Kåddis

23 aug 2009 kl. 19:04

Ullspindling är väl den svamp som mest liknar rimspindlingen. Ullspindlingen har en kraftigare orangebrun färg och är vitflockig närmast kanten och skivorna är mörkare. Ullspindlingen har ingen riktig löst sittande ring som rimskivlingen (ett viktigt kännetecken)

0

Karin

23 aug 2009 kl. 19:26

Rynkad tofsskivling kallar jag den för och den är superb. Glöm inte att kolla efter strumpan då är det lugnt.

0

Karin

23 aug 2009 kl. 19:26

Förresten jag kallar dom för småsnoppar !!!

0

Rimskivling, Karin

Helena i Lund

23 aug 2009 kl. 19:59

Det är alltså inte bara jag som har associationer! ;)
Jag kallar den också för rynkad tofs, fortfarande….

0

Rimskivling, Karin

gunhild Nordås

23 aug 2009 kl. 21:26

Vad menar du med strumpan?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone