0 227 visningar

5 svar

Söderut ........

anithau

22 aug 2009 kl. 19:27

Styrde vi kosan idag.
Mot höjderna vi steg.
Kantarellerna lyste så vackert i mossan både här och där.

Det fanns mycket smått och gott.
Serie 1, bild 1-3; taggsvamp men vilken, ingen speciell doft, mörkbrun i köttet, mörknade vid tumning både på hatt och fot.
Kan inte lista ut vilken den är, kan du det?

Fanns många av den

0

anithau

22 aug 2009 kl. 19:30

Serie 2, bild 1-2.

På en granlåga befanns sig denna ticka, som jag vill ha till kötticka. Håller ni med?
Den ändrade färg vid tumning.

Den var mjuk i konsistensen

0

anithau

22 aug 2009 kl. 19:32

Serie 3, bild 1-3, gav mig en svart upplevelse.
Har inte varit med om detta tidigare.

En vacker sak

0

Ewa lilliesköld

22 aug 2009 kl. 19:35

Nu du Anithau, ska jag ge mig på en gissning. Har den själv på bild och tror bestämt på dropptaggsvamp Hydnellum ferrugineum!
:-)

0

Ewa lilliesköld

22 aug 2009 kl. 19:37

Serie 3 Svart trumpetsvamp!!!
Grattis!!
:-)

0

anithau

22 aug 2009 kl. 19:40

Tack Ewa!
Det var en riktig upplevelse.

Dropptaggsvampen kan det vara den igen. JAg som vill ha den till mer rödaktig. Jag måste lära mig den bättre.
Du har nog rätt, jag har kollat i boken igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone