0 1130 visningar

3 svar

Fårticka förväxla

Hälsar Helena

23 aug 2009 kl. 10:01

Hej hopp! Rookien här igen =) Det sägs att man som nybörjare inte ska plocka vita svampar eftersom de lätt kan förväxlas med vit flugsvamp…. då undrar jag om det finns ngn risk att förväxla fårticka och vit flugsvamp???
Tror mig ha hittat fårticka, stooora vita svampar och ser ut som det enligt bildgalleiet och svampboken… men törs inte plocka =(

0

J-I S

23 aug 2009 kl. 10:17

Tre kännetecken på Vit flugsvamp:
Alltid vita skivor
Ring på foten
Står alltid i en vit strumpa el.slida
Fårtickan har porer på undersidan, som växer ner på foten.

0

Hälsar Helena

23 aug 2009 kl. 10:24

Hej!
Oki… men det bara måste vara fårticka… porer, ja, små så att svampen vid en första anblick ser slät ut. Platt hatt, växer flera som i en klunga… många även i närheten och riktigt vita. Rätt mossigt och gott om gran.
Äh.. jag får ta å gå en svampkurs nästa år….

0

MariaW

23 aug 2009 kl. 10:39

Nog tycker jag det låter som att det kan vara fårticka du stött på, hatten kan även gå i lite gråa toner.

På den här bilden kan du se hur fårtickan ser ut på undersidan, nu har denna legat på tork sedan igår kväll så den börjar skifta över i gult men du får nog ett hum om hur det ser ut iallafall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone