Hej hopp! Rookien här igen =) Det sägs att man som nybörjare inte ska plocka vita svampar eftersom de lätt kan förväxlas med vit flugsvamp…. då undrar jag om det finns ngn risk att förväxla fårticka och vit flugsvamp???
Tror mig ha hittat fårticka, stooora vita svampar och ser ut som det enligt bildgalleiet och svampboken… men törs inte plocka =(
Hej!
Oki… men det bara måste vara fårticka… porer, ja, små så att svampen vid en första anblick ser slät ut. Platt hatt, växer flera som i en klunga… många även i närheten och riktigt vita. Rätt mossigt och gott om gran.
Äh.. jag får ta å gå en svampkurs nästa år….
Nog tycker jag det låter som att det kan vara fårticka du stött på, hatten kan även gå i lite gråa toner.
På den här bilden kan du se hur fårtickan ser ut på undersidan, nu har denna legat på tork sedan igår kväll så den börjar skifta över i gult men du får nog ett hum om hur det ser ut iallafall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.