God förmiddag, Hans Myhre!
Har inte haft tid och ork att ”svara” tidigare; svamparna lockar och kräver t.o.m. kvälls- och nattarbete. Tyvärr är min fina silkesmusseronhage nygallrad (förtjänstfullt!) och det blir kanske inte så jättestor skörd i år, men det finns ju annat!.
Du har nog inte förstått min kommentar – och måhända inte heller Klas inlägg:
” jag vill nog se att mina silkesmusseroner är mera vita och glänsande än de på bilden, gärna skall de ha blålila fläckar också”
Jag tycker inte om att Klas (svagt) misstänkliggör Birgitta D:s och mitt svar att det ÄR silkesmusseroner som Buffy visar.
Mitt svar till Klas:
”Har aldrig sett blålila fläckar på mina tusentals silkesmusseroner, däremot gröna, ibland med dragnig åt blått!”
är helt korrekt! Jag är också tämligen säker på att jag har betydligt större erfarenhet av silkesmusseron än vad ni båda har – åtm. var för sig!
Och ingen har påstått att Klas är färgblind.
Buffy hade en silkesmusseronfråga förra året;
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115333&fnr=1&sok=silkesmusseron&Start=0&Offset=50&9
som ”kan sägas fortsätta” här
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119347&fnr=1&sok=silkesmusseron&Start=0&Offset=50&9
där jag bidrog med en del. Det är därför jag frågar Buffy om det är samma lokal!
Kom på att utlovat ett bra recept på silkesmusseron som kräftsubstitut. Återkommer med det i en svamppaus!
Den enda förväxlingssvampen som klas nämner i sin svampbok är rättikmusseronen men den har ju en speciell doft och smak som ni väl har testat på fynden?
Om det då inte är rättik- eller silkesmusseron på bilderna…vad kan det då vara?
Jag förmodar att silkesmusseronens doft som i vissa böcker beskrivs som “mjöllik” då påminner om vårmusseronens doft, som jag lärt känna nu - bättre än mjölets!
jag tycker fortfarande att bilden inte ger rättvisa ,de silkesmusseroner jag hittar är vitare och glansigare än de på bilden,men vi vet kanske båda att bilder inte alltid ger rättvisa, däremot står jag fast vid att en del lite äldre ex,får fläckar som jag uppfattar som blå till lila. ej gröna, ryman ser fläckarna som rödaktiga eller BLÅgröna (blågröna betyder att de är mera blå än gröna,annars hade han säkert skrivit grönblåa
har inget annat namn att ge svampen som buffy har på bilden
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.