0 383 visningar

13 svar

vågig vaxing?

Frida

23 aug 2009 kl. 11:02

Hej dessa små vågiga vaxingar såg jag i dag på slåttermark. Är det en speciell art som har dessa vågor?, eller kan det bli så på alla vaxingar?

Tusen tack på förhand

0

Frida

23 aug 2009 kl. 11:12

Och så några scharlakansvaxskivlingar?

0

Frida

23 aug 2009 kl. 15:30

En till vaxing? Lila/grå, svårt att beskriva färgen. :)

0

Frida

23 aug 2009 kl. 15:33

Och så en till liten ängs svamp ?

0

Karl S

23 aug 2009 kl. 15:47

Bild 1 och 4 är det inte samma?  Bild 4 ser ut som kantarellvaxing, Hygrocybe cantharellus.  Din scharlakansvaxing stämmmer nog, men det skulle hjälpa om du visade hela svampen förutom dina andra bilder, samt angav något slags mått.

Bild 3 kan vara en Entoloma, rödskivling (nopping?)

Det här är Irenes domäner så jag låter henne ta över.

0

Frida

23 aug 2009 kl. 15:53

Hej!

Bild 1 o 4 är ej samma. Båda små som mönjevaxingar. (hoppas det duger som mått) De första vågiga var torra på hatten . Den sista som du tror skulle kunna vara kantarellvaxing var lite “blötare” på hatten, och känndes stabilare, grövre!? :)

0

Frida

23 aug 2009 kl. 16:46

Här kommer mer bilder på den ev H.punicea´n . Det är svårt att lyckas med tydliga bilder som sedan även ska vara små nog att kunna läggas upp. :)

0

Frida

24 aug 2009 kl. 08:47

Hoppas på en kommentar av Irene A. :)

0

Irene A

24 aug 2009 kl. 20:12

Håller med Karl om att 1 och 4 troligen är samma art. Det finns flera vaxingar som ibland har vågig kant, ibland inte. Just den här vågar jag inte ge något förslag på.
Scharlakansvaxingen var lättare att känna igen.

0

Frida

24 aug 2009 kl. 20:47

Tack både Karl och Irene!

0

Lennart S.

24 aug 2009 kl. 21:22

Nr:1 tycker jag ser ut som H.mucronella. Lamellerna ser inte ut att vara speciellt nedlöpande. Jag har sett den i Skåne och den har ofta vågig hattkant.

0

Frida

25 aug 2009 kl. 07:32

Hej Lennart S.

Var just ute och provsmakade lite på vaxingarna. Men tyvärr smakade de just ingenting, så då gick inte det heller. Men tack för förslaget.:)

0

Irene A

25 aug 2009 kl. 07:56

Det finns förstås den där Hygrocybe marchii, som ingen egentligen vet vad det är (uppfattats som snarlik honungsvaxing, reidii), men har ofta avbildats med vågig hattkant…
Honungsvaxingen är liknande i färgen. Den brukar ha både gulare och mer urnupna skivor, men om man använder nyckeln i Funga Nordica kan man komma fram till den arten även om man går på alternativet vidväxta/nedlöpande skivor.

0

Frida

25 aug 2009 kl. 08:20

Kollade lite om vad som varit “uppe” här på forumet om H.marchii. Den verkar svår artad… Ska jag våga gissa på den ändå?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone