0 457 visningar

8 svar

Gallsopp - Karljohan teori

Tanja i Gagnef

23 aug 2009 kl. 12:40

Jag har under flera år lagt märke till att finns det gott om Karljohan finns det få Gallsoppar och vice versa. Det verkar stämma väldigt bra i år också. Jag hittar mängder av Gallsoppar men bara några få Karljohan. Kan det vara så att fast de är soppar så gillar de olika väder/klimat eller är det bara tillfälligheter?

0

J-I S

23 aug 2009 kl. 17:32

Gallsoppen växer i magrare ,surare marker i barr och blandskog. Växer oftas på eller invid blottlagda rötter
och stubbar av gran och tall.

0

EG

23 aug 2009 kl. 17:37

Instämmer i din teori Tanja Finns gott om gallsoppar här med men dåligt med Karljohan

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2009 kl. 17:50

Jag också! De gynnas kanske av olika väderlekar.

0

Helena A

23 aug 2009 kl. 18:35

För två år sen var det extremt mycket gallsopp och KJ lyste med sin frånvaro.
Förra året mängder med KJ men få Gallsoppar så nog verkar din teori stämma

0

Lena M

23 aug 2009 kl. 18:40

Det stämmer INTE! Jag har sett två gallsoppar i år men kanske hittat ett 20- tal kj. Visserligen bara ett par , tre varje gång men de överväger iaf.

0

Lena M

Tanja i Gagnef

23 aug 2009 kl. 18:47

Äsch då - jag som hade en så bra teori! ;-) Men i och för sig - dina fynd kanske är “undantaget som bekräftar regeln” :-D

0

Gallsopp vs Karljohan

MariaW

23 aug 2009 kl. 18:49

Även här är det rikligare med gallsopp än Karljohan i år (åtminstone hitills).

0

Gallsopp vs Karljohan

Lena M

23 aug 2009 kl. 19:08

Tanja, så är det nog :))

Men allt är ju så lokalt har jag förstått, Torrt och blött, rikligt och svamptorka men i slutänden så jämnar det ut sig förhoppningsvis.
P.s Nästan alla kj jag hittat har växt under gamla granar i barrmatta D.s

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone