Hej, jag är nybörjare på det här med svampar. Jag har varit och plockat idag och köpt en bok som jag har kikat i. De flesta svampar jag inte kunde identifiera har jag slängt för att vara säker. Men det var några svampar jag gärna ville veta om de var ätbara eller inte.
De växte vid sidan av en klippvägg och har torra, mörkbruna hattar som är halvmåneformade med stammen växande från ena kanten av hatten, skivorna är gula med lite ljusare färg längre in, själva köttet är vitt och längs med kanten är hatten mörkare brun, nästan svart. Den största är ca 15 cm i diameter med rak hatt, den minsta ca 4-5 cm och svagt kupad. De har väldigt tunna, korta stammar, som att de bara är en enda stor hatt och jag har inte sett några insekter eller larver på någon av dem.
Sedan undrar jag också om jag kan förvälla samtliga svampar jag har plockat innan tillagning, för att vara på den säkra sidan, eller om det är onödigt och de bara förlorar smak på det
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack för svaret, då slänger jag dem också. :)
Nej, jag har bara sparat de svampar som känns trygga, dvs. aspsopp, sandsopp, tegelkremla och vinkremla. Jag har även tagit skivor från kremlorna och lagt på tungan för att se om det var någon giftig sort. Men ja, jag är väl lite sjåpig och oroar mig ändå för att jag skulle kunna bli dålig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.