0 440 visningar

13 svar

Vad är detta?

Carina

11 aug 2006 kl. 21:40

Hittade denna svamp! och undrar vad det är..

0

Sven D

11 aug 2006 kl. 21:58

Kremlor är luriga att bestämma! Det kan vara en blek giftkremla (Russula emetica var. betularum). De har ofta “uttvättad” hatthud. Mycket stark smak och växer oftast vid björk.

0

Irene A

11 aug 2006 kl. 23:00

Jag skulle eventuellt sätta en liten slant på Russula aquosa, sumpkremla. Den har en något starkare röd grundfärg än blek giftkremla.

En urblekt kremla är det i alla fall utan tvekan.

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 23:06

Är det typiskt för kremlor att de “bleker ur”? Det krånglar ju bara till det, o blir svårare att artbestämma

0

Irene A

11 aug 2006 kl. 23:21

Ja, många kremlor bleknar därför att deras färger är vattenlösliga, men det gäller oftast sådana sköra och skarpa kremlor som ändå inte är något att ha som matsvampar.
Kremlor är svåra nog ändå för att de är så varierande i färg - utan att ha bleknat ur.

0

Tina Nordberg

11 aug 2006 kl. 23:34

Varierande var ordet.

God natt

0

Carina

12 aug 2006 kl. 09:37

Vilka kremlor är det som ändrar färg? och är det då inte svårt att veta vilka är ätliga? Har förstått att vissa av den är goda?eller..Vill lära mer om dessa svampar och var gör jag det lättast?

0

Lena M

12 aug 2006 kl. 09:53

Klas Jaederfeldt har en hemsida där han b.l.a tar upp kremlor.

0

Irene A

12 aug 2006 kl. 11:30

Carina, om du redan nu har kläm på vilka svampar som är kremlor, är det ganska enkelt.
De som har mild och god smak som råa - utan någon skarp, kärv eller besk eftersmak, kan man säga är ätliga. Små och sköra kremlor med klara röda färger behöver man inte smaka på. De har inget matvärde och de flesta är skarpa.
För kremlenybörjaren finns det två grupper att koncentrera sig på, det är dels sillkremlor, dels en grupp med tre grånande arter (vinkremla, tegelkremla och gulkremla).

Om du inte känner dig säker på vad som är kremlor, är det en bra idé att besöka någon svamputställning. Det är enkelt att lära sig kremlor, men man kan behöva se och känna på några olika arter och jämföra med andra svampsorter för att komma underfund om de speciella kännetecknen.
Till att börja med kan du alltid titta på kremlorna här bland Svampguidens matsvampar. För att få en uppfattning om hur kremlor kan se ut, finns nära 200 olika arter här:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/photos.asp

0

klas jaederfeldt

12 aug 2006 kl. 13:14

eller läsa lär dej 100 ätliga svampar utan att veta vad de heter på min hemsida
http://www.jaederfeldt.com/klas/

0

Irene A

12 aug 2006 kl. 13:58

Klas - “lär dig 100 ätliga svampar” är väl ändå en ganska stor överdrift?

0

klas jaederfeldt

12 aug 2006 kl. 14:12

nä grova grundregler bara, det är säkert mer än 50 ätliga kremlor. jag har inte skrivit att läsaren skall lära sig namnen

0

Carina

12 aug 2006 kl. 18:41

Det var lite att bita i!Tack för alla svar..Jag är helt novis på kremlor..men nyfiken av mej..så nu skall jag bara ta för mej av alla fina tips…

0

Lena M

14 aug 2006 kl. 19:22

På tal om kremlor så håller jag med om att de är knepiga. Speciellt de röda. Finns ju många arter med olika nyanser rött. Trodde att om foten stötte i rött och färgen under hatthuden skiftade i rött, så var det en sillkremla. men jag förmodar att det är flera som gör det, för den ´jag provsmakade idag var skarp i smaken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone