0 332 visningar

20 svar

Lite smått.

svampstaff

23 aug 2009 kl. 19:52

umbraröksvamp.
mössmurkling.
luden skålmurkla och barrklubbsvamp på bild1 tror jag?

bild 2 kanske stor klubbsvamp från ek/hasselskog?

bild3 stort haröra.

0

svampstaff

23 aug 2009 kl. 19:55

bild4 strimmig brödkorgssvamp.
bild5 en ramaria vid rönn?
bild 6 mandelriskor fanns det gott om 300m från huset i ek/hasselskogen.

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 10:55

Ojdå bilden kom visst inte med, då är det ju svårt att fråga…

0

Irene A

24 aug 2009 kl. 19:39

Fick inte ihop text och bilder riktigt här, men till vänster på sista bilden är det i alla fall någon av Podostroma-arterna, en klubbdyna.

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 20:16

Jo det kan bli rörigt när inte rätt bild kommer in på rätt ställe)

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 20:30

Hade en tryffel igår med från bromma, under ek o hassel, kanske finrutig rottryffel?
En mussling på björk jag inte kom åt pga. mkt vatten.
Och purpurskinn på asp?

0

Peter, Linköping

24 aug 2009 kl. 21:59

Jag tycker inte att de på bild 6 ser ut som mandelriskor. Är du säker, Svampstaff?

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 22:02

Ja, men det fanns även rävriskor en hel del, dom luktade inte lika gott, kanske la in fel bild?
Ska kolla det.

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 22:10

Hade bara en bild till.
Tydligen är dom svåråtskiljda, Möjligt att hatten är aningens större på mandelriskan, samma köttsaft osv.
Men nån kunnig kanske kan reda ut det?

0

Peter, Linköping

24 aug 2009 kl. 22:25

Mandelriskan är fast och köttig som ingen annan svamp, rävriskan känns som en trattkantarell i handen i jämförelse. Ett bra sätt om man är osäker är att lägga ett tunt snitt över skivorna, på mandelriskan väller saften ut och mörknar snabbt. Lukten är också helt speciell.

Kolla igen i morgon, om det inte är mandelriska så leta på! Du hittar dem snart.

0

Fritjof Gbg

24 aug 2009 kl. 22:43

Lukten sätter sig i händerna som attan,värre än gädda typ…
Den sitter i ett par dar.

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 22:44

Ja dom sitter kvar, så ska ta en tur när jag hinner, visst var dom hårda o fina.

0

Michael Krikorev

24 aug 2009 kl. 23:00

Jodå, visst är det mandelriska svampstaff!

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 23:04

Det kanske inte är mandelriska du plockar Peter:)

0

Peter, Linköping

24 aug 2009 kl. 23:12

Ha!

De där räkorna till mandelriskor går inte upp mot mina bastanta humrar! : )

Kolla igen i morgon och gör snitt-testet, till dess är jag skeptisk till Krikorevs utlåtande!

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 23:18

Jo så ser dom nog ut innan hatten blir välvd, och mina var så stora så det var inte ens att tänka på skära av dom med svampkniven, möjligtvis bågsåg.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2009 kl. 23:23

visst är det mandelriska

0

klas jaederfeldt

24 aug 2009 kl. 23:23

visst är det mandelriska

0

Peter, Linköping

24 aug 2009 kl. 23:29

Jag ger mig väl då! De såg puttiga ut på din bild, men kollar men eklöven så är de förvisso ganska stora.

Dags att ge sig ut i eklandskapet alltså.

0

svampstaff

24 aug 2009 kl. 23:38

Och jag lutar mig tillbaka:)

0

Peter, Linköping

24 aug 2009 kl. 23:40

Det tror jag inte!

Du är nog ute och far i morgon också. Du har t.ex. stjärnhovstryffeln kvar på listan! : )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone