0 1236 visningar

10 svar

finsk riska / etterriska?

Cattis

23 aug 2009 kl. 21:06

Hej! Denna svamp, och ytterligare några exemplar, har jag funnit och undrar om jag ska våga tro att det är en etter-riska, en av vad jag förstår, de s.k. “finska riskorna”? Jag har aldrig vågat ge mig på denna grupp tidigare, men nu har jag plåtat, och förvällt i 2 x 15 min och fryst in. (Första kokvattnet fick jag skumma av ordentligt) Vågar jag använda den? Den är HET i smaken, en dutt m tungan känns i flera minuter innan förvällning. Små droppar saft som syns på fotot. Min fråga är nu, när jag är 99% på att det ÄR Etterriska: Finns det någon giftig svamp som etterriskan kan förväxlas med???

etterriska?

0

Boman

24 aug 2009 kl. 11:48

Nog för att jag sett den i skogarna, men skulle inte plocka eller äta den. Det finns så mycket god svamp.
Vad tänkte du ha den till?

0

Bo E

24 aug 2009 kl. 12:10

De etterskarpa vitriskorna har kommit nu, likaså mindre mörka bitterriskor under ek, men jag tycker bara det är retfullt att se dem stå där medans de läckra mandelriskorna i samma område saknas helt…

0

etterriska duger ju åt balter...

cattis

24 aug 2009 kl. 21:50

Hej! Jo jag läste ju att finnar och balter värderar dessa starka riskor så högt, de kostar mer än kantareller på torget hos dem. Men vi i Sverige har varit lite fega skrevs det. (Minns ej var, kan ha varit DN) Så då tänkte jag att “duger det åt balter å finnar, så duger det åt mig!” :) Det pratades vilt om nån god svampsallad som man använder de starka riskorna i. Finns här inget anhängare som kan komma med tips till en blek novis?

0

risksallad

gunhild Nordås

24 aug 2009 kl. 21:56

Här finns ett recept ungefär så här brukar jag göra med avkokad pepparriska.http://www.dn.se/mat-dryck/recept/finsk-risksallad-1.300653

0

etterriska duger ju åt balter...

svampstaff

24 aug 2009 kl. 21:56

Sist jag smakade på en, så brann det i truten en timma efteråt!
Nu går jag omvägar när jag ser dom.

0

finska riskor

Tanja i Gagnef

24 aug 2009 kl. 21:59

Till de finska riskorna räknar vi i Sverige egentligen bara Peppar-, Skogs- och Skäggriska. Gå in här på svampguiden på fliken Recept och sök på finsk risksallad! Mumsigt värre, särskilt på en skiva finskt (förstås) grovt rågbröd. Lycka till! (Jag är trots mitt namn inte “äkta” finne så jag fegar ur och äter bara de tre ovanstående riskorna… inte etterriska t.ex.)

0

Stefan hbg

24 aug 2009 kl. 22:08

Är dropparna “heta” etterriska, milda droppar luden vitriska.

0

jag överlever alltså?

cattis

24 aug 2009 kl. 23:04

Nu måste jag testa! Spännande! Men eftersom ingen svarat på frågan (finns det någon svamp jag kan ha förväxlat den med, och som jag dör av, typ…?)så antar jag att det är riskfritt så länge jag avkokat dem noga. Å det har jag ju. Tusen tack än en gång!!!

0

jag överlever alltså?

Tina Nordberg

25 aug 2009 kl. 13:51

Jag skattar skogsriskan högt o plockar o saltar alla jag hittar. Mums i finsk risksallad.

0

jag överlever alltså?

Bo E

25 aug 2009 kl. 13:55

Har inte hört om någon dödligt giftig riska så efter avkokning är det nog ganska risk-fritt..he he

Själv delar jag nog herr svampstaffs åsikt om de skarpa riskorna…det är mandelriska jag söker!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone