Hej! Denna svamp, och ytterligare några exemplar, har jag funnit och undrar om jag ska våga tro att det är en etter-riska, en av vad jag förstår, de s.k. “finska riskorna”? Jag har aldrig vågat ge mig på denna grupp tidigare, men nu har jag plåtat, och förvällt i 2 x 15 min och fryst in. (Första kokvattnet fick jag skumma av ordentligt) Vågar jag använda den? Den är HET i smaken, en dutt m tungan känns i flera minuter innan förvällning. Små droppar saft som syns på fotot. Min fråga är nu, när jag är 99% på att det ÄR Etterriska: Finns det någon giftig svamp som etterriskan kan förväxlas med???
etterriska?
Hej! Jo jag läste ju att finnar och balter värderar dessa starka riskor så högt, de kostar mer än kantareller på torget hos dem. Men vi i Sverige har varit lite fega skrevs det. (Minns ej var, kan ha varit DN) Så då tänkte jag att “duger det åt balter å finnar, så duger det åt mig!” :) Det pratades vilt om nån god svampsallad som man använder de starka riskorna i. Finns här inget anhängare som kan komma med tips till en blek novis?
Till de finska riskorna räknar vi i Sverige egentligen bara Peppar-, Skogs- och Skäggriska. Gå in här på svampguiden på fliken Recept och sök på finsk risksallad! Mumsigt värre, särskilt på en skiva finskt (förstås) grovt rågbröd. Lycka till! (Jag är trots mitt namn inte “äkta” finne så jag fegar ur och äter bara de tre ovanstående riskorna… inte etterriska t.ex.)
Nu måste jag testa! Spännande! Men eftersom ingen svarat på frågan (finns det någon svamp jag kan ha förväxlat den med, och som jag dör av, typ…?)så antar jag att det är riskfritt så länge jag avkokat dem noga. Å det har jag ju. Tusen tack än en gång!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.