0 375 visningar

16 svar

Några kända några okända!

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:42

Hej! Var en runda i en av mina dungar nära Helsingborg i går och fast det är fuktigt så var det tunt med svamp. det var tillochmed ont om Stor lökbrosking och Ostronmussling som det brukar vara gott om så här års på denna plats. Serie 1 Ametistskivling.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:43

Serie 2 Blodhätta.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:45

Serie 3 antar jag är Klibbticka, jag kommer inte åt att kolla ovansidan och jag vill inte peta ner någon av dem då de växer intill en stig där andra oxå kan ta del av den.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:47

Serie 4. Bild 1 en Jätteticka som är på g. bild 2. en plattskål. Bild 3. Strecknagelskivling.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:51

Serie 5. Bild 1.Saffranshätta. Bild 2. Svavelslöjing. Bild 3. Stor lökbrosking.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:52

Serie 6. Vet ej, hjälp!

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:53

Serie 7. vet ej, hjälp även här.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:55

Serie 8 en mussling men vilken?

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:57

Serie 9, först trodde lag på en taggsvamp men den har inga taggar så men jag har sett den förr och vet långt där inne i vindlingarna vad det är men just nu så är där tomt så då ber jag om hjälp även på denna.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 09:00

Serie 10. Den här satt fint, smakade alldeles utmärkt som hårdstekt i en vit ostsås som hällts över blomkål och gratinerats i ugnen:)

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 09:03

I Serie 4 blev det något fel här kommer i alla fall Strecknagelskivlingen.

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2009 kl. 11:12

Sexan är väl ngn av laxskivlingarna, kanske ngn av de tvåfärgade.
Nian är vårtörelik.

0

NadaL, Umeå

24 aug 2009 kl. 13:47

När det gäller matsvampar är det också tunt här kring Umeå, inte som det brukar vara, men då har man mera tid att fota. :)
Tycker att 6. ser ut som laxskivling, om den hade lilla mycellud vid basen, kan det vara tvåfärgad laxskivling.
Håller med Jan när det gäller 9.
Ser ut som vårtöra.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 17:06

Jo 6an hade jag mina tankar på vaxskivling och den hade/har mycelrester kvar vid fotbasen så då är det nog en Tvåfärgad. När det gäller Vårtörat så har ni alldeles rätt där oxå. När jag igår kollade i svampboken, läste jag (våröra) och då tänkte jag att det är det nog inte. Är man ordblind så är man och ibland spelar ordblindheten en ett litet spratt, nu när jag ser att den heter vårtöra så hamnade jag i en annan sitts och kollade runt på nätet och javisst :)) Tack för hjälpen båda.

0

Michael Krikorev

24 aug 2009 kl. 17:24

Troligen en sköldskivling (Pluteus) i bildersie 7, men har inget bra förslag på vilken art.

0

Irene A

24 aug 2009 kl. 17:45

Åttan borde vara mjukmussling, Crepidotus mollis

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 22:00

Tack Irene för Crepidotus mollis det verkar helt rätt och tack Michael, nästa gång tar jag ett kollekt, det är säkert 3:e gången jag frågar på den och de växer på samma lokal så jag är nästan hundra på att det är samma art, lovar att skärpa mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone