Hej! Var en runda i en av mina dungar nära Helsingborg i går och fast det är fuktigt så var det tunt med svamp. det var tillochmed ont om Stor lökbrosking och Ostronmussling som det brukar vara gott om så här års på denna plats. Serie 1 Ametistskivling.
När det gäller matsvampar är det också tunt här kring Umeå, inte som det brukar vara, men då har man mera tid att fota. :)
Tycker att 6. ser ut som laxskivling, om den hade lilla mycellud vid basen, kan det vara tvåfärgad laxskivling.
Håller med Jan när det gäller 9.
Ser ut som vårtöra.
Jo 6an hade jag mina tankar på vaxskivling och den hade/har mycelrester kvar vid fotbasen så då är det nog en Tvåfärgad. När det gäller Vårtörat så har ni alldeles rätt där oxå. När jag igår kollade i svampboken, läste jag (våröra) och då tänkte jag att det är det nog inte. Är man ordblind så är man och ibland spelar ordblindheten en ett litet spratt, nu när jag ser att den heter vårtöra så hamnade jag i en annan sitts och kollade runt på nätet och javisst :)) Tack för hjälpen båda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.