0 246 visningar

9 svar

behöver hjälp med 2 olika

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 14:08

En liten promenad idag
Serie 1 tror jag är en musseron (granplantering)
Serie 2 tror jag är en riska (blandskog)
Det är väldigt torrt i skogen just nu (Bohuslän)
Bild 1 i serie 2 finns trattkantarell med ,dom håller totalt på att torka bort precis som i fjol.

0

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 14:09

Serie 2

Granskog men vid en lövträdsstudde

0

klas jaederfeldt

24 aug 2009 kl. 14:19

serie 1 är en ur stinkkremlagruppen

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2009 kl. 14:23

Serie 2 är väl Karls avd.

0

Boman

24 aug 2009 kl. 15:43

Serie två är inte någon riska, den är ju helt torr. Riskor “blöder”.

0

Karl S

24 aug 2009 kl. 16:47

Serie 2 är Cortinarius crassus, brödspindling.

0

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 18:48

tack för svaren , hittar dock inte många bilder på cortinarius crassus , inte i mina 7 svampböcker iaf.
Boman ...om riskan nästan helt torkat ut blöder den iaf ?..
Här är kruttorrt i markerna just nu ,
kantarellerna ser ut som skit.

0

cortinarius crassus

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 21:19

vad jag kan se finns inte många bilder på denna.
För mig var den väldigt kul att hitta, sen att jag tog den för något helt annat är en annan femma…..
Är den ovanlig eller ?

0

cortinarius crassus

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 21:25

Birgitta F om du skriver in eller bara markerar Cortinarius crassus och drar det upp till sökmotorn på Googels så hittar du massor av bilder på den. Jag hittar som regel mycket bilder på just Googel och då flest om man söker på det latinska namnet.

0

cortinarius crassus

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 21:29

hittade typ 5 bilder på google som liknade min därav frågan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone