0 1020 visningar

7 svar

Kungschampinjon?

Rowina

24 aug 2009 kl. 15:18

Kan denna svamp vara en kungschampinjon? Tyvärr är den maskangripen. Jag sparade hatten och den del som är nästan maskfri har jag frusit för framtida kryddning av buljong, kanske.

0

Boman

24 aug 2009 kl. 15:41

Någon sorts champinjon är det, helt klart. Lite dålig bild för att jag ska våga säga mer.

0

Bo E

24 aug 2009 kl. 16:51

Troligen Kungschampinjon.
Buljong kanske den duger till eller varför inte koka soja på den om det inte är alldeles för mycket ohyra i skivorna och hatten?

0

Hans Myhre

24 aug 2009 kl. 18:35

Såg den ut som de her så er det kungschampinjong

0

Rowina

25 aug 2009 kl. 14:22

Tack för era svar och förslag. Hur kokar man soja av gamla champinjoner?
Hans, jag tror att den kungschamp jag plockat var väl utvecklat, men hattens mönster var likadant.

0

champinjon soja

Bo E

25 aug 2009 kl. 14:25

Koka ned den i sitt eget spad och salta. Riktigt utväxta champinjoner med mörka sporer ger en rejäl soja.
Salta efter behag förståss…smaksätt med lite vitlök kanske om du vill ha ännu mer finess på den.

0

champinjon soja

Rowina

26 aug 2009 kl. 12:24

Låter nästan som en delikatess. Stort tack för receptet!

0

Bo E

26 aug 2009 kl. 12:30

Kungschampinjon ÄR en delikatess, jag gillar smaken i alla lägen, från en rå munsbit till väl anrättad, eller i värsta fall, som soja om den är för gammal att platsa i stekpannan.
Är den alltför maskangripen måste man tyvärr ibland lämna den kvar i skogen med bara ett litet aromprov på godsaken!

Men smaken varierar ju, som vi kan utläsa i alla inlägg runt goliatmusseronen, som ju oxå lär vara en delikatess…hi hi..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone