Hej Gunhild!
Visst är det svårt med taggsvamparna särskilt släktet sarcodon.
Om man lär sig att de “flesta korkartade” tillhör familjen Hydnellum så är det enklare.
Sedan är det den stora svåra gruppen sarcodon som är mer som en vanlig svamp i köttet många av dem kan man bestämma utav lukt och smak och fotbas storlek och taggarnas utseende men de är som ramariorna att de ändrar karaktär under tiden de växer.
Sedan har du Phellodon 4 arter svart svartvit grå och tratt.
Bankera är två Tall och grantaggsvamp
Hydnum är tre stycken tror jag.
Det du hittat är tror jag bild 1 blå taggsvamp växer mycket på tallhedar förväxlas oftast med dofttaggsvampen som doftar och har en väldigt blå fot om man delar den.
Bild 2 vet jag inte Bild 3 är säkert talltaggsvamp Bankera fuligineoalba jag har den inte hos mig utan bara sett den någon gång.
Nästa bild 4 är orange taggsvamp när den kommer så är den helt vit foten är orangegul speciell god doft tycker jag
Bild 5 är dropptaggsvamp den som är mild det är bara att smaka den milda H.ferrugineum tycker jag blir mycket klumpigare medan skarp H peckii brukar vara mer ojämn vid torka kommer det inga droppar men som sagt det är bara att smaka.
Hoppas att jag rett ut litet av röran av taggsvamparna!
Bild 2 tror jag är en art som är vanligare norrut kanske skrovlig taggsvamp någon som vet???
Jag är osäker på den första, en Hydnellum i alla fall. Har du smakat på den, ifall det kan vara ett gammalt exemplar av skarp dropptaggsvamp?
Den andra är skrovlig taggsvamp, Sarcodon squamosus (utan tvekan)
Från bild tre och framåt är det bara att hålla med Elisabeth..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.