Helt ok tidsmässigt.
Jag har plockat den för bara nån vecka sedan vid två tillfällen.
Det var på sandig grusås bland blåbärsris i gles tallskog med inslag av lövsly, björk och rönn.
Inte alls typisk terräng tycker jag, tidigare fynd har varit i hasseldunge på lerjord helt utan undervegetation i hasselbuskarnas skugga!
Har även hittat dem invid kraftledningsgata med gräsmark och ormbunkar och planterad gran som närmsta träd.
De verkar variabla.
En möjlig likhet mellan dessa platser kan vara att de tidigare varit betesmark / hagmark som börjat växa igen, men å andra sidan var ju skogsbete mycket vanligare överallt förr i tiden, så den mesta skogen som ligger hyfsat nära bebyggelse och kulturmark har ju haft kossor klivande där…nån gång…
Mina erfarenheter av trumpeten är att den inte är så krävande,som jag har läst och hört, angående växtplatsen. Finner den i raviner/stenrösen, lagom öppen för solljus. Trivs gärna invid nerfallna träd, har sett dem vid gran,tall,björk,ek,mm.T.o.m ibland blåbärsriset kan den sitta. Hittar oftast vanliga kantareller och taggsvamp i anslutning till trumpeten och det växer alltid fingersvamp i direkt anslutning till trumpeten. Men den är lite djävlig att få syn på, trots att den kan flockas i hundratal,helt plötsligt står man bara mitt i en flock av trumpeter.Kamouflerar sig otroligt väl med sin omgivning, men hittar du en ,finns det oftast, en flock att ta hand om
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.