0 5682 visningar

7 svar

växtplats/er för svart trumpetsvamp

Johan

24 aug 2009 kl. 20:23

Hej svejs!!!

Har letat me ljus o lykta efer denna svamp, hur var växer den. Tacksam för all hjälp

bor på småländska höglandet i Värnamo, mycke tallhed och ljung. Även inslag av ek bok och andra ädellövträd.

0

buffy

24 aug 2009 kl. 20:47

Satsa på ädellövträden, sv trumpetsvamp tycker om näringsrikare mark. Jag har hittat i Skåne vid hassel och ek, ibland fjorårslöv.

0

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 21:53

raviner och bokskog.
Sist jag plockade låg jag ner

0

johan

26 aug 2009 kl. 13:34

Hej!!!

Tack för svaret ja har ytterligare följdfrågor. Växer svampen i omedelbar närhet av träd och hur ser under vegetationen ut vanligtvis och e de läge nu rent tidsmässigt eller kanske för sent för detta året eller?

mvh Johan

0

Bo E

26 aug 2009 kl. 14:17

Helt ok tidsmässigt.
Jag har plockat den för bara nån vecka sedan vid två tillfällen.
Det var på sandig grusås bland blåbärsris i gles tallskog med inslag av lövsly, björk och rönn.
Inte alls typisk terräng tycker jag, tidigare fynd har varit i hasseldunge på lerjord helt utan undervegetation i hasselbuskarnas skugga!
Har även hittat dem invid kraftledningsgata med gräsmark och ormbunkar och planterad gran som närmsta träd.
De verkar variabla.
En möjlig likhet mellan dessa platser kan vara att de tidigare varit betesmark / hagmark som börjat växa igen, men å andra sidan var ju skogsbete mycket vanligare överallt förr i tiden, så den mesta skogen som ligger hyfsat nära bebyggelse och kulturmark har ju haft kossor klivande där…nån gång…

0

Mickeleh

26 aug 2009 kl. 18:37

Mina erfarenheter av trumpeten är att den inte är så krävande,som jag har läst och hört, angående växtplatsen. Finner den i raviner/stenrösen, lagom öppen för solljus. Trivs gärna invid nerfallna träd, har sett dem vid gran,tall,björk,ek,mm.T.o.m ibland blåbärsriset kan den sitta. Hittar oftast vanliga kantareller och taggsvamp i anslutning till trumpeten och det växer alltid fingersvamp i direkt anslutning till trumpeten. Men den är lite djävlig att få syn på, trots att den kan flockas i hundratal,helt plötsligt står man bara mitt i en flock av trumpeter.Kamouflerar sig otroligt väl med sin omgivning, men hittar du en ,finns det oftast, en flock att ta hand om

0

johan

26 aug 2009 kl. 21:48

Hej!!!

Tusen tack för långa och uttömmande svar ja återkommer om och när ja hittar dom

mvh Johan

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 09:44

Jag tycker nog att det är tidigt än här vid Smålandskusten. Men när dom kommer så hittar jag dom oftast under Eksly. Gärna längs med gammla grusvägar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone