0 1683 visningar

4 svar

Torka eller frysa?

Ellwe

24 aug 2009 kl. 22:13

Jag undrar vilket som är bästa sättet att förvara fårticka o taggsvamp.
Dom har tidigare åkt med i blandsvampen, men nu har vi plockat mer än vanligt så då undrar jag hur jag ska göra.
Förvälla o frysa eller torka?

0

BaWa

24 aug 2009 kl. 23:05

Kan bara svar för hur jag tycker de blir bäst, andra har säkert andra åsikter.

Fårtickan går ju utmärkt att torka men jag föredrar den ändå förvälld och fryst, kanske för att jag tycker att den är enklare att använda på så många olika sätt då utan att behöva förberedas.

Den bleka taggsvampen har jag öht aldrig haft en tanke på att torka och kommer nog inte att testa det heller då jag hört negativa resultat på det. Frövälld och fryst tror jag är det bästa.

0

Geraldine, Vällingby

25 aug 2009 kl. 03:52

Håller med BaWa, förvälla och frysa tycker jag är det bästa.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2009 kl. 07:14

Konservera tycker jag är mycket bättre än att frysa och så håller de hur länge som helst, ja nästan i alla fall och så är de som färska. Men detta har jag ju sagt varje höst i 3 år nu, tyvärr verkar det som om denna förträffliga metod att förvara mat på är på utdöende pga okunnighet eller vad det nu rör sig om?

0

MariaW

25 aug 2009 kl. 08:09

Jag skulle nog säga att gör det som passar dig lämpligast. Oavsett vilken metod du väljer så krävs arbetsinsats, sen kan man ju ha i åtanke att svampen har olika lång hållbarhet beroende på lagringsmetod.

Jag både förväller och fryser, torkar och konserverar lite beroende på hur stora mängder jag hittar för dagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone