0 1268 visningar

8 svar

Spadmurklingar

Irene A

24 aug 2009 kl. 22:15

Träffade på båda arterna i helgen.

Först blek spadmurkling, Spathularia rufa.

Sedan spadmurkling, Spathularia flavida (borde heta gul spadmurkling istället..).

0

anithau

24 aug 2009 kl. 22:36

Snygga bilder, Irene!.
Du verkar har en bra kamera.

0

Irene A

24 aug 2009 kl. 22:47

Tack ska du ha, Anitha!
Jo, jag är jättenöjd med kameraköpet ;-)

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 09:00

Mycket fina bilder, färgåtergivningen är väl närmast perfekt! Vilken kamera har du?

0

Ewa lilliesköld

25 aug 2009 kl. 09:12

Jätte klara och fina bilder!!
Hämtar min nya kamera om en liten stund!!
:-)

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:16

Håller med dig Irene: gul spadmurkling borde det vara.
Inte hittat än den bleka spadmurklingen, men det kommer. :)

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 09:21

Och gul kantarell…

0

Gul

Hans v E

25 aug 2009 kl. 10:02

Det är samma läge som med kantarell här. Spadmurklingen döptes så och ska därmed heta så. Däremot tycker jag inte blek spadmurkling är bra. Den är inte blekare än spadmurkling och borde heta ex.vis. rödbrun spadmurkling.

0

Svenska namn

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 11:02

Jag förstår mycket väl att du inte förstår, Hans, att saker och ting heter vad man kallar dem för.
Det finns faktiskt ingen lag på att vi måste säga “kantarell”. Det är helt fritt fram att säga “gul kantarell” om man så vill.

Det vore dock faktiskt mycket bra, om en vettigt sammansatt kommitté kunde komma med svenska förslag till namn som alla, även svenska folket—jag inkluderad—kan acceptera, och som kan få vara ”officiella” lite längre tid än de vetenskapliga, dagsländeartade!
Alltså inte sådana ”svenska” namn som “-rödling, -nagling” och annat liknande.
Ja, jag vet att ett stort problem är att ikonen Lars Romell började kalla vaxskivlingar för “vaxingar”!
Vid inventeringar av olika slag har faktiskt också lilla jag använt mig av rationella, snabbskrivna förkortningar av växtnamn, även språkblandade, i anteckningarna. Men där har de fått stanna!
Som ”smeknamn” duger dock ROLIGA namn på växter, svampar och annat
Ett praktexempel—tycker jag—är Olas ’felskrivning?’, röksling, som håller på att bli ett vedertaget SMEKNAMN på en god och mångbokstavig svamp!
Ursäkta alla utropstecken—men de behövs…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone