0 474 visningar

7 svar

Konservera svamp

Danne

12 aug 2006 kl. 14:04

Har ni några bra tips på hur man kan konservera svamp i burkar (alltså inte torka och frysa)?

0

klas jaederfeldt

12 aug 2006 kl. 14:10

du får skaffa dej en stor konserveringsgryta med termometer samt glasburkar med gummiringar och klämmor att hålla ihot burkarna med under kokning, fyll dina burlar med svamp som du låtit vätska av sig, plombera dem och koka dem (vet inte hur länge) ta upp kolla att locken sitter fast å spara din svamp jättelänge

jag tycker att svamp som konserverats har en smak som mest liknar den färska av alla sätt att spara svamp

0

Helena

12 aug 2006 kl. 18:17

Finns ett enklare sätt. Koka en svag saltlag ca 2 tsk salt till 1 liter vatten. Använd gamla rena burkar med skruvlock. Lägg i svampen och häll på lag så det täcker. Skruva åt locket hårt. Stoppa burken/burkarna i en stor kastrull (lägg gärna en handduk i botten). Fyll med vatten så det täcker burkarna låt allt småkoka minst en timme.

0

Bo Reyer

13 aug 2006 kl. 12:24

Jag brukar konversera med svamparna före tillagning. De blir då liksom lite lugnare i sinnet.

0

Nina A

13 aug 2006 kl. 17:02

Tack för tipset Helena!!kommer defintivt att testa din variant :)

ps:var tvungen att kommentera, då jag gått i svampkonserveringstankar

0

Danne

13 aug 2006 kl. 22:16

Jättetack för tipsen. Jag ska testa att göra i vanliga glasburkar så fort svampen börjar komma här i Skåne efter regnen (just nu reganr det kraftigt igen). Speciellt tack till Karin för länkarna till gamla tips som var mycket matnyttiga. Som jag förstår det så spelar det ingen roll om svampen förvälls eller inte före konservering. Kan expertisen instämma i detta?

0

Annika, Morgongåva

14 aug 2006 kl. 12:34

jag konserverar så här:
förväll svampen som vanligt. dvs lått den sjunka ihop o avge sitt eget spad. fyll därefter vanliga glasburkar med den varma svampen (vätskan ska täcka). skruva på locken, sätt in burkarna i kall ugn, sätt ugnen på 100 grader. När värmen nått hundra grader ska burkarna stå i denna värme i 60 minuter. ta ut o låt burkarna kallna. klart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone