0 933 visningar

4 svar

konservering av svamp?

Älgen

25 aug 2009 kl. 08:37

ser att en del brukar konservera svamp! hur gör man?

0

tex

25 aug 2009 kl. 08:43

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2009 kl. 08:54

Förbered svampen lika dant som när du skall frysa den. Köp först och främst (min åsikt) ordentliga konserveringsburkar med bygellock och gummiring (inte för stora, heller många små) värm burkarna, de skall vara varma när du fyller på med den varma nedkokta svampen, spara ca: 1 cm luft kvar upp till locket. Jag brukar koka gummiringarna och vara noga med handhygienen, minsta fett eller smuts kan bli katastrof. Under tiden du pysslat med detta har du kokat upp vatten i en stor kastrull (det finns konserveringskokare) med tillräckligt med vatten så att burkarna täcks med minst ett par cm med vatten när du placerar dem i den stora kastrullen, du får fylla på med varmt vatten då och då. Har du ingen konserveringskokare bör du ha en handuk eller liknande i botten på kastrullen annars är det risk att burkarna med svampen “hoppar” och går sönder när du nu skall koka burkarna i minst 80 min. När detta är gjort tar du upp burkarna och låter dem svalna på en handduk eller liknande. När de är svala provar du att dra i gummiringens flärp, om den sitter benhårt har du lyckats och du kar en konserverad svamp som håller i åratal. Låter kanske omständigt men det är inte så farligt, huvudsaken är att man har en tillräckligt stor kastrull så det inte hela tiden kokar över för det skall koka på fullt ös, minst 110grader i som sagt minst 80 min. Lycka till.

0

buffy

25 aug 2009 kl. 09:12

Jag har konserverat kantareller enl det receptet i 3 år, och det har blivit väldigt bra resultat var gång utom 1 burk där jag glömde dra i gummiflärpen. (Men rent vatten blir inte mer än 100 grader utan tryckkokare (ifall man inte micrar vatten i en väldigt slät behållare sk superheating, fast då kan man inte ha i ngra konservburkar.))

0

Älgen

25 aug 2009 kl. 19:06

Tack för era svar! ska nog försöka mig på det!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone