0 660 visningar

20 svar

Stor klubbsvamp och mycket mera?

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:25

Serie 1.

Stor klubbsvamp,växer vid basen av en gammal gran?

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:29

Serie 2.

Stor flåhätta,växer vid murken granstubbe?

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:35

Serie 3.

Riska?
Växer vid stigen,ingen speciell lukt,smaken i början ingen speciell,men sedan brännande skarp och det var min tur att smaka:)

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:39

Serie 4.

Murkla,växer vid kanten av den lilla bäcken?

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:43

Serie 5.

Först blodspindling och den andra har vi delade meningar,hjälp?

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 09:46

Det är nog luden skålmurkla, trots att den är mer sadlad än skålad (det finns några liknande, sadlade arter, men de är brunare).

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:47

Serie 6.

Brödticka,stubbmusseron och så en som satt alldeles stilla på sin plats medan vi fotade.

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 09:51

Ja det är ju inte riktigt likt rödbandad, men det finns ju ett par andra med rött velum. Vi hoppas på Karl.

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 09:53

Serie 7.

Aldrig för har vi hittat en så stor kantarell,13 cm i diameter!
Skulle bli ännu större om blåbärsriset inte varit i vägen.

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 10:22

Hans,

Tycker att murklorna som vi hittat igår är mycket brunare än den vi hittat för ett tag sedan, eller?

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 10:34

Ja, du har rätt. Och sadlade är de, så det är nog Helvella ephippium - sadelmurkla eller någon närstående.

0

Karl S

25 aug 2009 kl. 10:39

Din spindling är Cortinarius luteoornatus, “skärbandad” sp. Den är lätt att förväxla i fält med C. paragaudis, men lätt att skilja på sporerna.

0

Murklan

Hans v E

25 aug 2009 kl. 10:45

Grattis förresten! Den där har jag letat mycket efter men bara funnit ett par i visset tillstånd.

0

Murklan

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 11:25

Tackar Hans det var kanske dumt att inte ta kollekt, för det att bäst att få den bekräftat av någon som kan mikroskopera.

Karl,kan inte hitta något om C. luteoornatus eller skärbandad spindling. Finns det något annat namn eller?

0

Hans—

Karl S

25 aug 2009 kl. 14:18

Den är vanligare norrut; i dina trakter är nog C: paragaudis vanligare

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 15:10

Ingen som har förslag på serie 3?

0

C. luteoornatus

Karl S

25 aug 2009 kl. 16:35

Hej Nadal, betr. denna art, kolla
Moser M, 1965: Studien zu Cortinarius Fr. Subgen. Telamonia Sect. Armillati — Schw. Z. Pilzk. 43(8) och 43(9):  113-124 & 129-142.
Den finns också i Funga N.

Den finns i Cortinarius Flora Pgotografica under namnet C. paragaudis var. œnochelis. Du kan också googla på “luteoornatus”, där finns en del intressant.

0

Serie 3

Irene A

25 aug 2009 kl. 20:21

Det ser ut som mörk kokosriska (luktar inte alltid).

För övrigt tror jag på luden skålmurkla (knappast sadlad hattform på dina exemplar, och ganska mörka fötter).

0

Irene

Hans v E

25 aug 2009 kl. 22:04

Vad är sadlat om inte detta!

0

Irene

Irene A

25 aug 2009 kl. 22:06

0

NadaL, Umeå

25 aug 2009 kl. 23:16

Har tänkt på mörk kokosriska,men inte vågat uttala mig.

När det gäller murklan, så ska vi försöka ta kollekt imorgon och få den undersökt i mikroskop.

Tack alla tre för hjälpen.

Ingen hade anmärkningar för mina förslag,så jag antar att dom är rätt. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone