0 903 visningar

13 svar

Tidiga Trattkantareller

Jaakko

25 aug 2009 kl. 09:58

Plockade ca 2,5 kg Trattisar den 22/8 i år.

Men jag undrar om det är för tidigt att plocka svampen?

Behöver den mer tid att mogna för att ge den rätta smaken

När jag nu torkar den på tidningar så känns svampen nästan som gummi när man tar ett gäng i handen.

Kanske jag måste kasta all svamp

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 10:11

Tror inte du måste kasta dem. Vissa år har mina torkade svampar blivit lite mjukare än vanligt, har m.a.o. inte kunnat smula sönder dem med handen utan har istället fått blötlägga och hacka vid tillagning. Dock har de fortfarande luktat gott, smakat bra och varit utan missfärgningar, så jag har gjort bedömningen att de varit OK att äta.

Vet inte om det beror på att det regnat nån dag innan man plockat, så svampen är ovanligt blöt, eller vad det kan bero på... men just trattkantareller som blir dåliga vid torkning brukar svartna och lukta illa, kolla det innan du bestämmer dig tycker jag.

Borde vara fler på forumet som varit med om samma sak?

0

Jaakko

25 aug 2009 kl. 10:20

svampen var plockad vid ett träskliknande område. Lite träd o pölar emellan.

Kanske man kommer låta den svampen som växer i “träsket” vara orörd o plockar i den torra skogen i stället

synd för jag hittade en Guldåder med svamp

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 10:26

Om jag hade hittat ett sånt guldställe, hade jag plockat svampen ändå och ätit den direkt eller stoppat den i frysen :)

0

M

25 aug 2009 kl. 11:20

Var har du plockat dessa, är du från Finland?

0

Angela

25 aug 2009 kl. 11:28

Plockade ca 1kg trattkantareller här uppe i Dalarna nu i helgen; beslöt mig för att steka dem omedelbart istället för att torka - stekta smakade de fantastiskt, som vanligt, men det är möjligt att de inte lämpade sig för torkning. Väldigt.. blöta.

0

Bo E i Örebro

25 aug 2009 kl. 12:45

Jagf hittade två pyttesmå “trattknoppar” i söndags så de är på gång även lite längre söderut om Dalarna och Finland.

0

Jaakko

25 aug 2009 kl. 12:59

Måste ta det igen:

Men jag undrar om det är för tidigt att plocka svampen?

Behöver den mer tid att mogna för att ge den rätta smaken

kanske man ska vänta till andra halvan av September

Tack för svaren

0

Bo E

25 aug 2009 kl. 13:08

Min erfarenhet är att all svamp smakar bäst när den är ung. Har aldrig tänkt mig att svamp behöver “mogna”.
Men visst ändras smaken över tid, tyvärr oftast till det sämre, men just kantarellsläktet hör ju till de mer smak- och konsistensbeständiga, så visst kan man låta dem stå på tillväxt, men då främst för att de ska bli störtre och mer lättplockade.

Har du otur kommer dock nån annan svampsökare på två eller fyra ben att ta dem före dig…

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 13:12

Alla svar är nej!
Och nu är faktiskt inte alls så tidigt!
De flesta år kommer de allra första redan i slutet av juli - här.

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 13:13

Instämmer med Bo E, särskilt kantareller, soppar och trumpetsvamp är godast innan de blivit stora, fuktiga och lätt “avslagna”, så jag tar dem raskt och låter dem inte stå för länge. Smaken känns mer koncentrerad och de är lättare att rensa, med färre snigelbett och larver.

0

Lasse

25 aug 2009 kl. 13:23

Använd kupévärmare när du torkar dina trattisar. Lägg dom på en bricka med tidningspapper och luta brickan uppåt lite så att värmen från kupevärmaren når alla trattisar. Brukar ta c.a 4-6 timmar beroende på storlek på svampen.

0

Jaakko

25 aug 2009 kl. 13:45

Ok!

Någon sa att svampen har nog mycket vatten i sig därför så känns den gummi aktig i konsitensen!?

Så jag får nog vänta tills den har torkat ordentligt så kanske den känns som en vanligt torkad svamp. Tycker den inte luktar på samma starka vis heller.
Man vill ju att det ska lukta vilt

Ja vi får se vad som sker

Ska ut o leta nya Gula kantarellställen. Bara ett jobb det

0

blådåren

25 aug 2009 kl. 13:51

mina ställen brukar vara gröna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone