0 323 visningar

8 svar

Ringfingersvamp

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 13:37

De här växer i en sluten 3,5-metersring i drygt 55-årig granskog.
Bl.a. mandel- och svavelriska kumpaner, så det finns godsaker i marken.
Den smakade milt och nästan gott! Har kvar en av delarna.
Ngn som kan tipsa?

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 13:45

Ta det med en nypa salt, men det finns nåt som heter busksvamp som påminner om den till vänster, och nåt som heter kandelabersvamp som påminner om dem till höger. Men jag är ingen stjärna på dessa…. Busksvampen luktade väl rutten kål, ifall jag inte minns fel?

0

Bo E

25 aug 2009 kl. 13:50

Jag är dålig på fingersvamp.
Kallar dem bara gul eller grå fingersvamp och sen känner jag till druvfingersvampen som lär vara den läckraste.
Har ätit gul och grå, men den grå var verkligen ingen höjdare…

Fingersvampar får oftast vara ifred för mig, och vanliga är de inte heller i mina trakter, men finns det alltså många olika arter som är grå?

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 13:50

Hej, Lilla My, med eller utan salt så var inte DET ett svar jag hoppats på. De du talar om tillhör mina favoriter och har INGET gemensamt med min fingersvamp. De är inte ens särskilt mycket släkt; ett skinn, Thelephora, och en som inte heller är en fingersvamp!;)

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 13:53

Fullt möjligt jag har fel, men jag SA ju att du skulle ta dem med salt… har hunnit kolla busksvampen jag tänkte på, den med ruttna kållukten, men den är mörk!! I alla fall var det den värsta stinkis jag stött på, värre än värst… nåt att ge till den man inte älskar ;)

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2009 kl. 13:58

Lilla My, här handlar det inte om ‘möjligt att du har fel’ - så mycket salt finns inte i hela Svea rike - och inte i Noreg heller - att det räcker! Tack för skämtet!

0

Lilla My

25 aug 2009 kl. 14:34

... du glömmer allt salt i Östersjön, jag räknade med det :)

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 22:23

Gissar Ramaria pallida - blek fingersvamp

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2009 kl. 07:55

Tack Hans! Rätt så blek är den - men trodde inte DEN var så mild och “god” att smaka på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone