Besökte idag en gammal kulturmark som är kraftigt igenväxt med björk och gran. Marken är fuktig till blöt med stort inslag av björnmossor.
Under en tät grandunge hittade jag en varelse som jag aldrig sett förut. Såg ut som en renlav som någon målat klart orange. Vad kan det vara???
Intill grandungen växte en jordtunga. Geoglossum? Går det att säga något om arten?
Helt nära denna fanns något som jag tyckte liknade en röksvamp med lång fot. Lite lätt fallisk i sitt utseende. Art?
Orange horn och jordtunga
Visst är det smal svampklubba. Lättar du lite på mossan och kikar under svamparna, hittar du tjocka gula myceltrådar, och i änden på dem finns hjorttryfflarna som de parasiterar på.
Den sista är något haröra, Otidea. Jag blir nog aldrig klok på vad de som man hittar här i granskogarna är för art, har ingen bra litteratur till dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.