0 333 visningar

9 svar

Ascomyceter mestadels

Skogsfrun i Obbola

25 aug 2009 kl. 15:51

Besökte idag en gammal kulturmark som är kraftigt igenväxt med björk och gran. Marken är fuktig till blöt med stort inslag av björnmossor.

Under en tät grandunge hittade jag en varelse som jag aldrig sett förut. Såg ut som en renlav som någon målat klart orange. Vad kan det vara???

Intill grandungen växte en jordtunga. Geoglossum? Går det att säga något om arten?

Helt nära denna fanns något som jag tyckte liknade en röksvamp med lång fot. Lite lätt fallisk i sitt utseende. Art?

Orange horn och jordtunga

0

Skogsfrun i Obbola

25 aug 2009 kl. 15:53

...och så röksvampen.

Höjd 55 mm

0

Skogsfrun i Obbola

25 aug 2009 kl. 15:55

Jag fortsatte till en gammal granskog. Där fanns blek mössmurkling, och intill denna något som såg ut som ett öra. Bekant för någon?

0

Skogsfrun i Obbola

25 aug 2009 kl. 15:56

Ja, nu blev det väl bara 50% ascomyceter, men så kan det gå...

0

Frida

25 aug 2009 kl. 16:45

Hej !

Undrar om inte det där är Hans v E´s smal svampklubbsvamp? Tycker att de ser lite för bleka ut i skaftet för att vara jordtungor.
Men vi får se vad Hans eller någon annan har att säga om den saken. :)

0

Skogsfrun i Obbola

25 aug 2009 kl. 16:55

Smal svampklubba? Kanske det? Den är i alla fall riktigt gul i basen, precis som på de bilder jag hittar. Men den är inte särskilt smal. “Klubban” är ungefär en centimeter bred och foten 6 mm.

0

Irene A

25 aug 2009 kl. 19:57

Visst är det smal svampklubba. Lättar du lite på mossan och kikar under svamparna, hittar du tjocka gula myceltrådar, och i änden på dem finns hjorttryfflarna som de parasiterar på.

Den sista är något haröra, Otidea. Jag blir nog aldrig klok på vad de som man hittar här i granskogarna är för art, har ingen bra litteratur till dem.

0

Hans v E

25 aug 2009 kl. 22:17

...och de första är intorkad gullhorn.

0

svampstaff

25 aug 2009 kl. 22:21

Sista serien kanske snäckskål eller haröra?

0

Skogsfrun i Obbola

26 aug 2009 kl. 07:52

Tack för all hjälp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone