Hallå!
Har hittat lite kantareller och funderar på om man kan lägga in i olja/ göra kantarellolja av det? Hur gör man och vad ska man tänka på? Finns det något som är väldigt viktigt att veta?
Tacksam för svar och lycka till ute i skogarna!
Sigri Sahlins bok “Svamp ta tillvara laga till” från 1989 har en massa trevliga varianter på vad man kan göra. Den kan finnas på bokborsen.se
där köpte jag min
Det enda man får ha i åtanke är att en del svampar som tidigare ansågs ätliga finns reservationer mot idag.
Såg ett recept på kantarellsmör som lät godis
Dock är min erfarenhet att olja visst tar smak av svamp.
Jag brukar lägga in tex Karl-Johan svamp i olja och när svampen är uppäten brukar oljan ha en fin Karl-Johansmak.
Har dock ej testat med kantareller.
Däremot kan man ju puttra kantarellerna i mycket smör, hälla av smöret och sedan steka kantarellerna som vanligt samt använda smöret som kryddsmör med kantarellsmak.
Jag har även rökt champinjoner och de smakade gott av den rökta smaken.
Ancelica, Blåbär far med viss osanning och viss sanning. Smakämnena i svamp är vattenlösliga, men aromämnena är fettlösliga (en tämligen giltig tumregel). Oljan kan alltså inte ersätta en buljong, som kokar ur de viktiga umami-smakande ämnena som ger fyllighet. Däremot är oljan bättre på att lösa ut själva svamparomen.
Vilka temperaturer man skall hålla oljan vid vet jag inte, men gissningsvis nånstans vid 50-60 grader. Experimentera och berätta hur det gick!
HIttade ett blogginlägg med en som gjort svampolja.
http://veronicaslantliv.blogspot.com/2009/07/kantarell-lycka.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.