0 263 visningar

13 svar

Nu kommer KJ?

Bengt Sandh

25 aug 2009 kl. 23:16

I dag hittade jag 8 st jättefina maskfria KJ inom ett litet område någonstans i Västra Sverige. Just nu ösregnar det och det är +18 grader i skuggan mitt i natten. Fortsatt värme och mera regn så kan det bli ett kanonår för Kålle Johansson!

Jag ger inte upp än, gör du?

0

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 23:17

har lagt kalle-korge på hyllan i Bohuslän är det för tropiskt

0

Bengt Sandh

25 aug 2009 kl. 23:18

Ragnar det hos dig?

0

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 23:19

konstant med temperatur runt 20 kalle bara dör här

0

Bengt Sandh

25 aug 2009 kl. 23:21

“Kalle bara dör”? Har han tittat upp menar du?

0

BirgittaD

25 aug 2009 kl. 23:25

Jag har inte gett upp än. För 2 år sedan när det var så här torrt fick de flyga ner svamp från Umeå till svampkunskap 1 i Vårdsnäs Linköping första veckan i september efter det kom regnet och massor med svamp, även en del KJ.

0

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 23:28

har hittat rätt många men inte som ifjol…nu är dom både snyltingangripna och maskangripna
det är för varmt här.
Sen har jag inte sett en enda sotvaxing….

0

anithau

25 aug 2009 kl. 23:45

Betr Sotvaxing. Så har jag börjat hitta den. 50/50 bra och obra.

0

Välkommen tillbaka, Bengt

Lilla My

26 aug 2009 kl. 08:09

Det var ett tag sen jag såg dig här sist, hoppas du haft det gott under frånvaron.

Och ja, jag hoppas också på Karl-Johan, vi har fått en massa regn i Sörmland och Östergötland inatt, och jag är jätteglad för det :)

0

MariaW

26 aug 2009 kl. 08:36

Än har jag inte gett upp hoppet. Regn har det kommit en del under förgående vecka och prognosen påstår att det skall regna även idag. Dock är det väl lite varmt än för KJ, de vill väl ha lite svalare?

0

tomten

26 aug 2009 kl. 12:32

Välkommen tillbaka både Kalle och Bengt!

0

Bengt Sandh

26 aug 2009 kl. 19:14

Välkommen tillbaka? Snällt skrivet men jag är en ganska regelbunden skribent på forumet och har inte varit borta härifrån på länge. Tack ändå!

I dag hittade jag ytterligare 7 st nyuppkomna KJ men tyvärr så var flertalet av dem mer eller mindre angripna av mygglarver. I går hittade jag 6 st fina ex. så nu kanske det kommer igång.

0

BirgittaD

27 aug 2009 kl. 00:01

Har inte hitta KJ än, men från den ena dagen till den andra så har det poppat upp en hel del smörsopp. Fick i hop 1 kg rensat. Alla var utan larvangrepp,

0

Peter, Linköping

27 aug 2009 kl. 00:04

Hittade för första gången icke angripna exemplar. Bara ett fåtal dock. Kanske är de ändå på G.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone