0 5252 visningar

13 svar

Besk svampsås/soppa?

Ann R

13 aug 2006 kl. 18:07

Varför blir svampsås/soppa ibland besk?

0

Irene A

13 aug 2006 kl. 19:00

Soppan blir säkert besk om det är beska svampar i den.

0

Bo Reyer

13 aug 2006 kl. 20:10

om svampen blir besk kan det bero på att den helt enkelt är för gammal. En aning strösocker hjälper ibland.

0

Ann R

13 aug 2006 kl. 22:57

Såsen/soppan jag pratar om är gjord på färska kantareller, ibland blir det jättegott ibland beskt, det är det som jag tycker är så konstigt.
Kan någon hjälpa mig??

0

Tina Nordberg

14 aug 2006 kl. 18:47

Vad mera har du i än Kantareller Ann?

0

Ann

17 aug 2006 kl. 21:12

Kantareller, lök, buljong, tomatpure, pressad citron, salt svart- cayennepeppar och grädde eller creme fraiche.
Mycket tacksam för hjälp!!

0

Fia A

17 aug 2006 kl. 21:49

Lök kan ju bli besk om man steker den för hårt. Den ska bara bli glansig, inte brun - då kan den bli besk.

0

Tina Nordberg

17 aug 2006 kl. 22:40

Hackad lök som blir liggande bildar gaser som smakar peck o beskt.Vad menar du med buljong ? Tärningar är inte gott.

0

Evus

17 aug 2006 kl. 23:32

Tomatpuré? Passar det i hop med kantareller?

Ja det kanske det gör men jag skulle aldrig tänka den tanken ens.

0

Evus

17 aug 2006 kl. 23:44

Blev lite nyfiken på det där med tomatpurén och sökte på nätet.

Fann till min förvåning detta recept som jag kopierade rakt av och lägger in här:

Kantarellsoppa
fyra portioner
tillagningstid: 40 minuter

ingredienser:
1 liter färska kantareller
2 msk smör
1 gul lök
1 liter buljong
1 msk tomatpuré
2 dl grädde
2 msk maizenamjöl
2 msk konjak
salt, peppar, timjan
gör så här:
Fräs svampen i smöret tillsammans med en hackad gul lök. Lägg det i en skål. Blanda buljong med 1 dl grädde och tomatpuré i en kastrull. Smaksätt med kryddor och konjak. Låt soppan koak i 20 minuter. Vispa ner maizenaredningen och resten avgrädden. Lägg till sist i den stekta svampen och löken. Servera!

0

Bo Reyer

18 aug 2006 kl. 10:26

Se även min mustiga soppa under rubriken recept från 2003 09 30.

0

Ann R

20 aug 2006 kl. 22:38

Tack för all hjälp, ska kolla detta med löken!
Ann

0

Carin

21 aug 2006 kl. 10:04

Är det inte också så att kantareller kan bli beska om de torkas? Kanske de legat och torkat lite.

0

Tina Nordberg

21 aug 2006 kl. 10:05

Det har jag åxå märkt Carin.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone