Vi har italienska gästjägare i byn. Dom är helt lyriska över de karljohan dom dragit hem från skogen.(såna som jag inte vill sparka i ens)Jag har försett dem med lite bättre ex.
I går hittade jag några goliatmusseroner som dom ska få pröva på i dag, få se vad dom kan göra av dem?
Det där med Karl-Johan i olika skick är intressant. Jag såg torkad italiensk K-J i en butik för några år sen, och de hade tydliga maskhål!! Fick höra av en bekant att den italienska svampen torkas oavsett om den är lite angripen, men hur smakar den då? nån som vet mer? Fast det kanske bara var en fördom min bekant hade…
Första året jag plockade KJ, (70-tal), plockade jag allt, skivade och torkade.
Tyckte nog att alla små hål var konstiga, men alla jag hade plockat såg ju likadana ut, så det var nog OK.
Dom var jättegoda, till dess att jag fick reda på att det var larvgångar.
Numera godkänns bara felfria bitar av svampen.
Några år bodde jag utomlands och då hände det att jag köpte torkad italiensk KJ.
Det slutade nästan alltid med att jag slängde eländet. Var de inte fulla av maskhål, så var de fulla av jord och sten i alla veck och som lyckades komma med i maten trots noggrann syning.
För övrigt vill jag minnas att priset var horribelt för dessa “läckerheter”.
Egentligen är det synd om italienarna som inte får uppleva hur fantastisk en felfri och ren Karl-Johan är.
Just Dina gäster har tur och kanske dom kan klaga över den usla svampen som säljs i hemlandet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.