du skall øverhuvudtaget ALDRIG torka kantareller det ær ren ødelæggelse av dem . låt dem istællet bli kvar i skogen till glædje før någon annan ! svamp skall øverhuvudtaget inte torkas i ugn ! torka i væl ventilerat utrymme och lyft gærna ut dem i solen några timma i slufasen av torkprocessen.
Jag har tidigare torkat i ugn men har nu köpt mig en Evermat, som funkar mycket bättre.
Det är svårt att hålla en bra temperatur i ugnen. Räkna inte med att temperaturen regleras väl, för det gör den inte. Strålningsvärmen gör att svampen kan tillagas ändå även om man ställt reglaget lågt.
Med varmluftsugn blir resultatet mer förutsägbart och bättre, men jag vågar inte riskera min fina svamp i ugnen längre!
Vad gäller kantareller har jag och andra torkat dem med viss framgång, men det är inte det bästa sättet att konservera kantarellsmaken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.