I forumet diskuteras mycket om kantarellernas färg och form och jag har länge trott att kantarell är just bara kantarell.
Jag tycker att de jag hittar och hittat spänner över samtliga beskrivningar på de olika sorterna. Jag har förbryllats över dess varierande utseende och växtsätt men har alltid trott att de “bara” varit flexibla -
trots att en del är mycket fasta och kompakta i köttet andra tunnare trådigare och segare. Endel är runda i formen likväl som jag finner krusiga och nästan trattformade. Gula, mer oranga och som tidigare nämnts har jag hittat nästan rosa och ibland även lilatonade.
Allt detta har jag trott varit en normal variation av samma sort beroende på växtplats ljus osv.
Hur ser det ut när ni plockar?
Har kantarellerna genomgående samma utseende eller uppever ni också denna mångfald??
Om vi talar om variabler av vanlig kantarell, som av vissa benämnes efter färg i syfte att skoja med språkpolisen, håller jag till viss del med, jag har hittat albinoformer som är rent vita på undersidan, men med varierande hattkulör från rent vit till gulbeige eller gråbrunbeige. Solens och luftfuktighetens inverkan gissar jag.
Vad gäller andra arter i kantarellfamiljen så är jag mycket intresserad av att reda ut skillnader mellan grå kantarell och kruskantarell, då jag har hittat rätt många som jag tvekar om det är ena eller andra arten med variation eller att båda arterna växer runt samma hasselbuskar.
Återkommer om detta så snart jag lyckas få dem på bild.
Som Bo antyder så menar jag alltså “vanlig” kantarell (gula).
Frågan är om det istället för bara gul - vanlig - kantarell skulle kunna vara både gul, blek, orange, ametist och andra obestämda former av kantareller jag (ni) hittar?
Jag tycker att det är intressant med alla variationer av utseende och konsistens.
Undrar om det är en och samma sort?
Mina vita är en blandning av rent vita och såna som liknar MariaW:s
Alltså vita under men lite beigeflammiga på visssa ytor, som jag då trott varit exponerade för sol, tryck eller någon annan påverkan som tonat dem i beige…
Det bästa med den färgvarianten är att inte så många verkar fatta att det är kantareller utan gladeligen traskar förbi med ögonen inställda på en gul sökning!
Ja, för just stället med de vita kantarellerna ligger precis i en vägkant där det verkar passera ganska många och man ser ofta spår efter svamppockare i skogen omkring.
Andra ätliga arter i skogen har en tendens att försvinna fort eller typ soppar och kremlor kan ofta vara skurna och dissekerade.
Det är dessa kantareller samt blek och rödgul taggsvamp som står kvar och de kan vara rätt lika från ovan…
Intressant ämne Zingo. Inom skogsbruket pratar man om provenienser, ursprung. Alltså att en art formas och utvecklas regionalt och även lokalt. Jag har länge fascinerats av varianter på trattkantarell och har kunnat konstatera mer eller mindre unika varianter efter flera års återbesök.
Ola - samma fenomen med trattkantareller, men där finns ju bara en sort?
När man hittar gul kantarell med anstrykning av lila så skulle det i princip kunna vara ametistkantarell - alltså en egen art??
Men att t ex ametist- eller orange kantarell betraktas som ovanlig- kan bero på att många inte vet att de finns flera kantarellarter.
Man tror att det bara är vanliga gula som av naturliga orsaker ser lite olika ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.