0 221 visningar

13 svar

Vad är detta för svamp?

Roger Bengtsson

13 aug 2006 kl. 20:56

Hittade den i en bäckfåra i en granskog men kan inte finna ut vad det är för sort.

Det är samma bild på hatten som på foten

0

klas jaederfeldt

13 aug 2006 kl. 21:02

kanske en sotriska

0

Karin Hedén

13 aug 2006 kl. 21:38

Jag tror också på sotriska. Den vackraste riskan tycker jag…

0

Tina Nordberg

13 aug 2006 kl. 22:11

Mycket vacker. Har den något matvärde ? Men det vore nästan synd att äta upp den.

0

Bo Reyer.

13 aug 2006 kl. 23:22

Denna påminner väldigt mycket om solstickan, men jag kan ju ha fel.

0

Tony S

14 aug 2006 kl. 11:55

Absolut sotriska.

0

Tina Nordberg

14 aug 2006 kl. 13:31

Jag hittade förra året en liknande svamp , hattovansidan var vackert mörkbrun o kändes som finaste mockaskinn.Skivorna var gräddvita.Hur vanlig är den?

0

Irene A

14 aug 2006 kl. 13:39

Sotriskan blir alltmer ovanlig i takt med att gamla granskogar avverkas.
En god matsvamp är det i alla fall.

0

Tina Nordberg

14 aug 2006 kl. 13:45

Förstår att den inte är vanlig, har bara sett den en gång i hela mitt liv. Hittade en fin Lärksopp i trädgården idag. Drygade ut den med Blomkålssvamp från förra året.
Mumsfilibabba

0

Bo E

14 aug 2006 kl. 15:40

Har hittat en trolig sotriska en gång för ca 4 år sedan invid gammal gran i betesmark.
Nu är granen torr och död.
Betyder det slutet även för riskorna då? I samma hage finns annars mest björk, ek och tall och ett koncentrerat bestånd av ca 100-åriga granar av ovanlig sort, förmodligen planterade som trädgårdsträd runt förra sekelskiftet.
Sotriskan växte dock vid en ensam gammelgran av vanlig svensk typ.

0

Lena M

14 aug 2006 kl. 21:18

Och jag som trodde det var en vaxskivling när jag såg hatten.

0

Birgitta D

14 aug 2006 kl. 21:23

Jo men den har ju tydliga droppar. Alltså en riska.

0

lena M

14 aug 2006 kl. 21:25

Ja, på den genomskurna svampen, men den såg jag inte först.

0

Ingemar

15 aug 2006 kl. 15:28

Då är vi två om det Lena, att inte se alltså. Fick ta fram bilderna igen. Tittar man under hatten och överts på foten ser man de typiska vecken för Sotriskan. Är även en signalart om jag minns rätt. En mycket elegant svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone