0 447 visningar

10 svar

Geoglossum nu då?

Skogsfrun i Obbola

26 aug 2009 kl. 20:08

Knappt hade jag lärt mig att min förra jordtunga var en smal svampklubba förrän jag hittade denna lilla skönhet hemma på min gräsmatta. Nu är det väl ändå Geoglossum? Går det att säga något om arten bara så här?

Exponeringen är så där på alla bilder, så jag laddar upp två med lite olika ljus.

0

Irene A

26 aug 2009 kl. 20:16

Ja, det är säkert Geoglossum den här gången.
Här finns en nyckel till jordtungor:
http://fungus.org.uk/nwfg/earth-tongues.htm

De är mycket trevliga att titta på i mikroskop. Jag tycker inte att det går bra att försöka artbestämma dem utan.

0

Skogsfrun i Obbola

26 aug 2009 kl. 20:20

Tack för länken! Jag ska ta in en i morgon och titta.

0

Frida

26 aug 2009 kl. 20:33

Grattis! Jätte fina jordtungor.
Skulle vilja påstå att det nästan är omöjligt att säkert arta utan mikroskopering.  Lycka till med artningen. :)

0

Skogsfrun i Obbola

27 aug 2009 kl. 10:31

Det lutar starkt åt vleugelianum.

De fria sporerna är lätt brunfärgade och mellan 50 och 80 mikrometer långa. Få av dem är septerade, men jag hittade en med 7 tydliga septa och ett par stycken med 1-2 septa.

Dessutom är fruktkroppen skrufsig längst ned på foten.

Det är bara det där med parafyserna som jag inte riktigt förstår. Är det allt som inte är asci? Tycker de slingrar sig som maskar. Inte är de särskilt bruna heller.

0

Frida

27 aug 2009 kl. 11:05

Hej,

Men visst är jordtungor en spännande svamp?

Kolla även denna sida:
http://www.myko.se/angens/m34.htm

(Vet inte hur man gör för att få den “blå” så att det direkt ska gå o komma in på länken. :))

0

Frida

27 aug 2009 kl. 11:06

Men oj det blev ju rätt, bara att trycka. :)

0

Frida

27 aug 2009 kl. 15:13

Hej var just inne på Begginers guide to Earth Tongues. Såg att det står fel på G.atropurpureum! Enligt Johan Nitare ska de vara osepterade och där står det 6-septerade! Kolla upp så att det inte finns fler fel!

0

Skogsfrun i Obbola

27 aug 2009 kl. 15:17

Hur vet man vem som har rätt?

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 15:20

Hos atropurpureum är sporerna länge osepterade, men fullt mogna blir 6-septerade..

0

Frida

27 aug 2009 kl. 15:28

Hej igen,

Enligt Nitare Är det unga sporer som har oljedroppar , så att det i dåligt ljusmikroskop kan se ut som septa. Därav i äldre litteratur olika svar på hur sporerna ska se ut. Detta ska tydligen gälla både G.atropurpureum och G. areanarium.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone