0 381 visningar

13 svar

Blekinge i dag.

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:44

Nu var det ju tur att man kunde slå 2 flugor i en smäll men det ena mötet gav inget och det andra mötet med skogen var oxå katastrof. Vårt “säkra” med Svart trumpet och Kantareller hade inte blivit något kalhygge utan en !!!! mitt i skogen ute i obyggden:(( Bild ett och så 2 bilder på hur det såg ut förra året.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:45

Det blev i alla fall 1st. Citrongul slemskivling.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:47

En röd kremla som jag inte ens smakade på men vacker var den. Och en vit flugsvamp.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:48

En vit ticka som jag inte vet vad den heter men ni har säkert ett bra förslag. På granlåga.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:50

Och så något tuvat men jag tror inte på någon hätta, har någon ett förslag på den? Serie 5.

0

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 22:50

beklagar sorgen…men på mina marker där man dundrat fram kommer i alla fall kantarellerna tillbaka efter 2 år….men visst är det trist när det händer

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:52

Serie 6. blev den stora behållningen av denna tripp på nästan 45 mil tur och retur. Mitt första fynd av Parasitsopp.

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 22:58

Och så några naturbilder från området. Jag kan meddela er att på hela dagen fann vi hela 0,5 liter Kantareller inga sopper och inte en ända ätbar kremla, det var väldigt tomt i Blekingeskogarna och ändå så har det kommit en hel del nederbörd i dessa trakter under hela sommaren. Vi var på de perfekta soppställena och det fanns inte tillstymmelse till något svampliv. Jag har varit i dessa områden i flera år men aldrig sett skogarna så tomma, vad kan det bero på, kan det vara så att vi är för tidigt ute kan säsongen ha blivit förskjuten eller vad står på?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 23:02

Hej Birgitta F, på denna plats och på 2 till i närheten skall man uppföra 3 st. stora 100m höga vindkraftverk, 5 mil norr om Karlskrona mitt ute i skogen, jag bara undrar varför just där?? Inte lär det växa någon svamp där mer:(

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2009 kl. 23:06

Kanske blås-opp och snurrkrös…

0

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 23:08

har hittat mina goliat vid just vind-snurror…...
Man vet aldrig vad som kan komma i skövlingens spår men visst blir man besviken när ens ställen är skövlade

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 23:23

Ja du är rolig du Jan A, och det är klart att man skall se positivt på saker och ting:)

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 09:14

Serie 4, bitterticka
Serie 5, tuvnagelskivling

Slutet av augusti i Blekinge låter tidigt för den bästa svampsäsongen där. Det är gott om tid kvar, så misströsta inte.

0

Stefan hbg

27 aug 2009 kl. 11:34

Visst var det torftigt JAS. Vi får väl hoppas att Irene har rätt, att blekingesäsongen ligger framför oss.
Vi får väl “hua oss litta” :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone