0 2816 visningar

8 svar

röksvamp eller?

Kristina

27 aug 2009 kl. 17:00

Jag såg att vit flugsvamp kan förväxlas med röksvamp. Men var växer den röksvampen som har lite fot? I barrskog? Jag hittade 3 svampar. 2 såg lika ut inte helt släta utan knottriga på toppen och fot som sitter ihop med hatten om man nu kan kalla röksvampars sätt att växa för fot och hatt. En tredje växte likadant men hade en annan typ av topp. Den var liksom rutig. på ingen kunde jag urskilja fot och hatt med skivor. När jag strök hårt på de med knottrig yta kunde jag stryka bort knottrorna. Är vit flugsvamp slät? Förra året fann jag en artbestämningsguide. Den tyckte jag var bra.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 17:06

En bild på skapelsen vore oxå bra, men troligtvis vårtig röksvamp.

0

Bo E

27 aug 2009 kl. 17:13

Flugsvamp och röksvamp är ju helt skilda typer av svamp!

Flugsvampen är en skivling och röksvampen en buksvamp som inte har några skivor eller andra lösa delar utan bara så att säga är en kompakt massa, först rent vit, och då ätlig, senare gulnande och oätlig och till sist blir den torr och går upp i “rök” om man har sönder den!

Ha ha, inte så lätt att beskriva skillnaderna mellan flugsvamp och röksvamp! Ännu svårare att hitta likheter! Skulle vara färgen då, hos de röksvamparter vi kallar äggsvamp, de är som runda bollar och kritvita som unga…

0

Helge

27 aug 2009 kl. 17:16

Nä röksvamp har varken fot eller hatt, inte horn eller klövar heller!

Ingen höjdare som matsvamp, men riktigt unga ex. är i alla fall ätliga.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 17:18

Varför heter det långfotad röksvamp då Helge:)

0

Kristina

27 aug 2009 kl. 20:43

Varför står det då att det är lätt att förväxla vit flugsvamp med röksvamp av unga exemplar?

0

MariaW

27 aug 2009 kl. 20:56

Blev förvånad då jag läste att du läst att röksvamp kan förväxlas med vit flugsvamp. Sen halkade jag in på Naturhistoriska och kunde läsa detta…

“Röksvampar kan förväxlas med omogna fruktkroppar avstinksvamp eller vit flugsvamp. Klyv svamparna och kontrollera köttets struktur i snittytan. En röksvamp har jämn struktur genom hela fruktkroppen, men hos stinksvamp och vit flugsvamp kan man urskilja anlag till fot eller hatthud.”

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 21:01

Många outvecklade svampar liknar röksvamp, bl.a vit flugsvamp, stinksvamp och kamskivlingar, champinjoner har ett ägglikt utseende som unga.Det bästa är att försöka och inte äta allt:)
Plocka lite säkrare arter.

0

Bo E

28 aug 2009 kl. 11:58

Naturligtvis ska man klyva och undersöka alla röksvampar / äggsvampar om man inte är helt 100% säker på vad man plockat.
Klyver dem i alla fall, men kanske finns det nån som vill helsteka små äggsvampar och då kan det ju vara motiverat att fundera över deras likhet med ev. andra oätliga arter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone