0 469 visningar

20 svar

Hallelulja moment!

svampstaff

27 aug 2009 kl. 20:03

Vilken dag!
Åkte till Lagerlunda ekhage, och det fanns mer än apeltickor och slidskivlingar.
Hittade totalt 23! oxtungssvampar på 14ekar.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 20:05

Några till, dom är ju så häftiga.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 20:06

Och så kommer det nya svaveltickor så här års?

0

Ewa lilliesköld

27 aug 2009 kl. 20:09

Det är ju bara så häftigt!!! På min sida Vättern finns inga alls!!! :-)
23 st låter helt galet!!!
:-) Jätte kul!

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 20:14

Klart det måste finnas i din “hotspot” hage?
Har du kollat nyligen? dom kommer med blixtens hastighet.

0

Stefan hbg

27 aug 2009 kl. 20:18

Oj va fina svampstaff, grattis. Nu får jag lägga om morgondagens rutt, måste till min ekhage vid bälteberga.

0

Trollehatt, Linköping

27 aug 2009 kl. 20:25

Som novis - men ni vill ju hitta mera ....

Jag tror inte dom är ätbara - eller? ni bara jagar för sakens skull ;)

Eller har jag missat nåt ;

Vill lära mer vet ni :)

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 20:32

Ja jag jagar för min egen tillfredsställelses skull, dom går att äta, men man äter inte hotade(NT)svampar anser jag.
Missade bilden på den största o finaste.

0

klas jaederfeldt

27 aug 2009 kl. 21:02

visst kan man äta hotade arter, de har säkert hunnit spora av sig tillräckligt innan du plockat dem.
Oxtungssvampen är god att äta, men den måste lakas ur i mjölk eller varren i flera timmar för att bli av med garvsyran, sedan kryddar du och steker svampen som du vill. tuggmotständet är som nötkött

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 21:12

Dom unga exen påminner precis om geléhallon(jungfrubröst)i konsistensen.
Finns det nån som vill köpa en ica-back med tungor tro?

0

"JAS" Helsingborg

27 aug 2009 kl. 21:44

Hittade inga Svaveltickor i våras men nu har jag sett små ämnen så nu är den nog på g, den skall ju finnas från vår till höst så det är nog inget ovanligt med det. Jag får så klart gratta dig till dina fina och många Oxtungor, du verkar ha otroligt fina svampmarker i din närhet.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 21:46

Ja sällsynta svampar finns det om man letar, matsvamp typ kantareller, blek taggis o kallejohan ser det illa ut med.Men vad gör väl det, när kvoten är fylld inför vintern ändå.

0

BirgittaD

27 aug 2009 kl. 22:40

Du kan väl ta med dig några och visa upp på Naturcentrum kl 17.00 på Måndag.

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:43

Jag skulle absolut smaka Oxtungan
Svampstaff.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 22:44

Några oxtungor?
Jag jobbar måndag kväll, men kan lämna nån/några om du talar om hur jag ska göra, inga problem.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 22:45

Dom är mina barn Robban:) man äter inte sina barn!

0

Birgitta D

27 aug 2009 kl. 22:50

Linköpings svampklubb har utställning på måndagarna på Naturcentrum. Kolla hemsidan och kontakta Monica, Björn eller Magnus, de är nog där innan 17.00. Själv bor jag ju i Tranås och vet inte om jag åker upp på måndag. Skall dit på tisdag på signalartskursen.

0

Birgitta D

27 aug 2009 kl. 22:50

Linköpings svampklubb har utställning på måndagarna på Naturcentrum. Kolla hemsidan och kontakta Monica, Björn eller Magnus, de är nog där innan 17.00. Själv bor jag ju i Tranås och vet inte om jag åker upp på måndag. Skall dit på tisdag på signalartskursen.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 23:02

Oki. Ska se vad vi hinner.

0

Svarta skålarna

Hans v E

27 aug 2009 kl. 23:44

Vad är 2:3 för häftigt?! Limsvamp eller?

0

Svarta skålarna

svampstaff

27 aug 2009 kl. 23:47

Japps på två nedfallna ekgrenar.Du har häftigare bilder på dom i tråden “lite blandat” från idag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone