Kräftfiske på schemat i dag, men några svampar dök ju upp. Första försöket med ny kamera så det är lite si å så. Har inte satt mig in i finnesserna än.
Bild ett kanske slemmurkling.
Bild 2 och 3 inte en aning men liknar någon mussling!
Jag undrar om inte markskivlingen skulle kunna vara stor gelemussling (jordtrattmussling), Hohenbuehelia geogenia eller möjligen spadmussling, H.
petaloides? Kolla, släktet ska ha ett tunt geleskikt under hatthuden.
Ja, björksopp måste det vara.
Vad är det som är bättre med geletagging än med slemmurkling, Jan A?:) Jaha, du menar ätbar (med citron), förlåt.
Jäklar Robban…. Det var så många jag tog upp ur Vramsån senaste gången jag fiskade kräftor och det är alldeles för länge sedan 4 år är det nu usch man får svåra abstinensbesvär av att bara läsa din text tur att du inte har bilder på de nyfångade godingarna oxå. På söndag skall jag till en polare utanför Nässjö och KÖPA 10 kg, snyfffft vad trist det känns att behöva köpa. Men vad tusan hellre det och koka själv än att vara hänvisad till det skiten som säljs vakuumförpackat det ät minst lika jävligt som med baltsvampen, vilket skit:(
Jo vet du JAS, har kommit på i år att det är sket gott med grillade kräftor. Kokar ett gäng större kräftor på morgonen i salt vatten
5 minuter, kyler sedan dom till eftermiddag kväll. Dela på mitten som med en Hummer och grilla ca 3 min på varje sida. Servera med ett gutt aromsmör och sallad. Men bäst är det med sallad och Dill stuvad Ostronmussling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.