0 407 visningar

26 svar

bladar och ger!

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 21:56

Kräftfiske på schemat i dag, men några svampar dök ju upp. Första försöket med ny kamera så det är lite si å så. Har inte satt mig in i finnesserna än.
Bild ett kanske slemmurkling.
Bild 2 och 3 inte en aning men liknar någon mussling!

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 21:58

Nu någon slags ticka kanske
bild två dålig men visar lite hur den växer.

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:00

Så den enda soppen för dagen. Men
villken? Växte brevid Björk Ek och Tall!!

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2009 kl. 22:05

Bild 1 är nog bättre än så, ser ut som gelétagging, marmeladsvampen.

0

Karl S

27 aug 2009 kl. 22:13

Växte din mussling på marken som bilden visar?  Skumt.  Är du säker på att den inte hade någon fot? Om den hade det och växte på marken ör det antagligen Lepista flaccida.

Soppen kan vara hasselsopp, men bör bekräftas av någon boletoid mykolog.

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:16

Ja den växte på marken det fanns några till runt om. Kanske 25 meter vid sidan om bäcken. Har kommer 3 miljö bilder där i från.

0

svampstaff

27 aug 2009 kl. 22:17

Vad växer tickan på för trädslag Robban?

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:19

En gammal sur Al, Svampstaff.

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 22:21

Soppen vill jag nog kalla björksopp.
Utan hassel eller avenbok, ingen hasselsopp..

0

"JAS" Helsingborg

27 aug 2009 kl. 22:22

Är du säker på att den växte på marken och inte på pinnen i fråga eller på någon ved i marken? Fixade lite med skärpan på den!

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:24

Den JAS växer på pinnen som syns.

0

Stefan hbg

27 aug 2009 kl. 22:36

Tjena Robban.
Tyckte bilderna blev bra. Roligt med ny kamera.
Hur gick det med kräftfisket, eller du kanske vittjar imorgon?
Finns väl inte mycket flodkräfta kvar i landet så det är väl signal?

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 22:40

Det är Signal. 225 st på 3 timmar.
Har slutat med att fiska på natten för länge sedan. Då ska man sova. Det var 5 och sista gången i år vi var ute så nu får det nog räcka, har tagit lite över
11oo kräftor i år. Och säkert kastat tillbaka 500 små till nästa år.

0

blandar och ger menar du kanske!

Hans v E

27 aug 2009 kl. 22:44

Jag undrar om inte markskivlingen skulle kunna vara stor gelemussling (jordtrattmussling), Hohenbuehelia geogenia eller möjligen spadmussling, H.
petaloides? Kolla, släktet ska ha ett tunt geleskikt under hatthuden.

Ja, björksopp måste det vara.

Vad är det som är bättre med geletagging än med slemmurkling, Jan A?:) Jaha, du menar ätbar (med citron), förlåt.

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 22:44

Musslingen, kan det möjligen vara spadmussling, Hohenbuehelia petalodes(geogenia)?

0

Stefan hbg

27 aug 2009 kl. 22:45

Ojdå, grattis till den fångsten. Även om kräftor kräva dessa drycker bör du nog undvika en per klo som vissa förespråkar :)
Bon apetit.

0

Hans v E

27 aug 2009 kl. 22:49

Där kom du, Irene! 26 sekunder efter mig. Men visst är väl geogenia mer sannolikt?

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 22:54

H. petalo(i)des och geogenia är visst synonymer numera. Det är bra det, jag har haft stora bekymmer att försöka bestämma vilken art jag egentligen har hittat..

0

"JAS" Helsingborg

27 aug 2009 kl. 23:11

Jäklar Robban…. Det var så många jag tog upp ur Vramsån senaste gången jag fiskade kräftor och det är alldeles för länge sedan 4 år är det nu usch man får svåra abstinensbesvär av att bara läsa din text tur att du inte har bilder på de nyfångade godingarna oxå. På söndag skall jag till en polare utanför Nässjö och KÖPA 10 kg, snyfffft vad trist det känns att behöva köpa. Men vad tusan hellre det och koka själv än att vara hänvisad till det skiten som säljs vakuumförpackat det ät minst lika jävligt som med baltsvampen, vilket skit:(

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 23:13

Här är några av dom JAS.

0

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 23:25

Jo vet du JAS, har kommit på i år att det är sket gott med grillade kräftor. Kokar ett gäng större kräftor på morgonen i salt vatten
5 minuter, kyler sedan dom till eftermiddag kväll. Dela på mitten som med en Hummer och grilla ca 3 min på varje sida. Servera med ett gutt aromsmör och sallad. Men bäst är det med sallad och Dill stuvad Ostronmussling.

0

Robban O-hamn

28 aug 2009 kl. 14:57

Så nu är det färdigt kokat i stugan för denna gång. 237 st godingar var det. Och tack till er som svarat på svamparna.

0

Robban O-hamn

28 aug 2009 kl. 15:00

Äntligen färdig kokat i stugan, 237 st var det till slut. Tack till er som svarat på svamparna.

0

H-buehelia & Leccinum

Karl S

28 aug 2009 kl. 22:16

Jo det skulle kunna vara H. petaloides, fast dom jag har stött på brukar vara mörkare.  Varför inte L. flaccida?

Kan inte hasselsopp gå med ek?

0

H-buehelia

Robban O-hamn

29 aug 2009 kl. 07:56

Vet inte med svampen Karl, men som vanligt så var det där en dålig Kräfta. Fy finns det Kräft influensa så har jag den .

0

H-buehelia

Helena i Lund

29 aug 2009 kl. 08:04

Aja baja Robban, du SKULLE ju inte ta en per klo! ;)
Du får ut och trava av dej i skogen… absolut bästa sättet!

0

Robban O-hamn

29 aug 2009 kl. 08:28

Tur att min fru fick tag i en kass
kräfta . Annars skulle damsugaren gå för fullt nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone