0 315 visningar

14 svar

Från lövskogen?

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 22:26

Serie 1.

Skål, 1cm i diameter,växer på en gammal björkstubbe?

0

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 22:30

Serie 2.

Små bläcksvampar,växer vid basen av en asp.
Inte sett dom förut,men kan det vara stubbläcksvamp?

0

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 22:34

Serie 3.

Ticka,växer på murken gråalgren.
Kanske sammetsticka eller?

0

Irene A

27 aug 2009 kl. 22:36

Serie 1. Jag har för mig att den heter olivskål, Chlorencoelia versiformis. Kul fynd, själv har jag bara hittat den en gång (på asp).

0

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 22:41

Serie 4.

Ögonskål,grönskål och sist vargmjölk (aldrig förr sett så stora ex.)

0

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 23:06

Det verkar inte vara så vanligt,på Artportalen finns bara fyra fynd.

0

Hans v E

27 aug 2009 kl. 23:10

Jag förstår inte varför grönskålarna alltid blir blå på guiden.

Ja Irene, den heter olivskål. Jag har aldrig hittat den (men Hans Göran har) och här var den mer lik sig än på ett annat inlägg häromdan där vi även föreslog Rutstroemia bolaris eller en Hymenoscyphus.

0

"JAS" Helsingborg

27 aug 2009 kl. 23:15

Därför att de inte är gröna utan turkosa eller mer åt blått, så är det Hans v E åtminstone dem jag har hittat genom åren. Fina bilder och grattis till fynden NadaL.

0

Blå eller gröna?

Hans v E

27 aug 2009 kl. 23:20

Mina grönskålar är alltid gröna.

0

Blå eller gröna?

Irene A

27 aug 2009 kl. 23:28

Mina grönskålar är också gröna, men de tycks ha svårt att hålla färgen på bild. Blek grönskål brukar vara lite blåare..

0

Blå eller gröna?

NadaL, Umeå

27 aug 2009 kl. 23:46

Snälla kan ni visa era gröna grönskålar?
Dom jag fotat så många gånger är turkosa,det är bara ved som blir grön av grönskålens mycel.:)

0

Lennart S

28 aug 2009 kl. 07:57

Mycket vackra svampbilder! Vilken kamera har du?

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2009 kl. 08:06

Jag håller med NadaL. De “Grönskålar” som jag har hittat ser ut så här och de “ser” verkligen ut så här även i verkligheten det är INGET blåstick i bilderna.

0

Irene A

28 aug 2009 kl. 09:54

Visst, grönskålarnas gröna färg är mer åt det blå hållet än åt det gula, men faktum kvarstår: mina ögon uppfattar dem som grönare än vad de flesta kameror klarar av att återge.

Ett liknande problem när man t.ex. ska fotografera vissa blåvioletta svampar, är att den röda färgen lätt blir för dominerande.

0

NadaL, Umeå

28 aug 2009 kl. 18:40

Lennart,
Har inte varit på guiden och inte sett din fråga.
Har en Canon EOS 400D kamera och   macroobjektiv Sigma 70 mm 1:2.8.Använder stativ och självutlösare vid fotografering och använder alltid djupskärpa på instälningar i kameran.
Tungt skulle någon säga,men det är värt det och så har jag min man att dela bördan med.:)
Hans,
Rustoremia eller Hymenoscyphus är torkad och väntar på mikroskopering.Återkommer när jag vet mera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone