0 1169 visningar

8 svar

Vilken skog?

Klara

14 aug 2006 kl. 09:58

Vad tycker ni man hittar kantareller bäst!Själv hittar jag mest i djurhagar men inte i skogen!Går i fel slags skog kanske, blandskog!

0

Irene A

14 aug 2006 kl. 10:25

Inget fel på blandskogar, men svampfloran beror ofta på hur marken har använts. För min del tror jag att de bästa kantarellskogarna är de som har varit betesskogar eller öppnare betesmarker tidigare. Ibland kan de kännas igen på att det växer enbuskar i skogen.

0

Bo E

14 aug 2006 kl. 15:52

Finns det egentligen nån annan svamp än stenmurklan som gillar skövlad skog och kalhyggen?

0

sofie

15 aug 2006 kl. 08:08

Ok, Så att stanna bilen mitt i skogen är och gå är inte så lyckat, tycker de är svårt att hitta betesmarker.Finns ingen sida man kan läsa om vad svamparna gillar att vara och när de olika sortena kommer!

0

Lena M

15 aug 2006 kl. 08:32

Vi har olika erfarenheter vad som är bäst, men jag har mina ställen i mestadels granskog, gammal som ung.
Är du nybörjare, köp en lättfattlig svampbok. I den står det var och när man förväntas hitta dem.
Ex.” 20 bra matsvampar ” av Hans Marklun, Pelle Holmberg och Siw Muskos.
Stora , bra bilder på de vanligaste ( godaste ) matsvamparna, pris runt 80:- vill jag minnas. Lycka till!

0

Irene A

15 aug 2006 kl. 09:13

A: Generellt kan man säga om svampskogar att de är bättre ju äldre träd det finns. I granskog är något fuktig mark med mossor och örter oftast bättre (och säkrare kort) än torrare mark med blåbärsris. Inslag av lövträd ger större artrikedom.
Lavhedar med gammal tallskog kan också vara givande, men lite senare än granskogen.
Betesmarker är ofta bra, men det bör finnas lite träd och buskar på dem. Gödslade betesvallar är naturligtvis inget för svampletare.

B: När svamparna kommer, varierar från år till år och är olika i norr och söder.
En normal svampsäsong pågår under augusti och september, då de flesta arterna kan hittas. Lokalt kan kantareller komma redan i juli, men de har en lång säsong.
Andra tidiga artgrupper är flugsvampar, strävsoppar, kremlor, champinjoner och nejlikbroskskivling.
Sena arter är de flesta musseroner, trattkantarell, frostvaxing, blekgul slöjskivling.
Blek taggsvamp har också en lång säsong.
Stenmurkla och toppmurklor hittas oftast i maj och vårmusseron under maj-juni.

Var och när de olika arterna kan hittas, brukar det gå att läsa om i de flesta svampböcker.

0

Jonnie

16 aug 2006 kl. 01:25

Ett ställe som ofta “glöms bort” när det gäller kantareller är områden runt åkrar, det blir ju lätt en liten autonom skog där ingen går, ofta beväxt med asp och björk, ofta stenig, jag har många fina kantarellställen runt åkrar, oftast i norrläge, dvs där solen inte är så skarp, kanske kan vara ett tips!

0

Lena M

16 aug 2006 kl. 07:35

Jonnie, du har alldeles rätt. Jag hade ett sådant ställe för många år sedan, nu är det skog. Det går fort !

0

Jonnie

16 aug 2006 kl. 20:51

Javisst, och egentligen är det inte så konstigt, dessa små öar mellan åkertegar förblir ju oftst orörda under många år, eftersom det inte går att odla marken, (dessutom brukar ju bonden använda aktuell plats som sin egen privata uppställningsplats för allsköns bråte som gamla uttjänta harvar od) detta gör nog att många inte tänker på att marken är utmärkt kantarellplats, har du märkt att bästa ställena oftast är i norrläge, och mest svamp då sluttningen där svampen växer sällan är i direktsol??, finns faktiskt ett och annat knep att hitta bästa ställena!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone