0 232 visningar

9 svar

Jordtunga + lite frågetecken

Frida

28 aug 2009 kl. 08:24

Äntligen har jordtungorna börjat dyka upp, hittade igår ett helt nytt ställe! Min gissning är purpurbrun jordtunga, växte ca 30meter från ett ställe jag hittade dem på ifjol.

Och så en bild på en liten söt svamp som stack ut ur en död björk. Inte en aning vad för svamp det är?

En ticka? växande i Lönn , blev tydligt mörkare på porsidan när den blev tummad. Någon som vet?

1 Troligtvis purpurbrun jordtunga. 2 o 3svamp i död björk?

0

Jordtunga lite frågetecken

Frida

28 aug 2009 kl. 08:29

Och så Lönn tickan?

0

Lena M

28 aug 2009 kl. 08:55

Jordtungan är jag nyfiken på, få se om någon bekräftar ditt fynd !

0

Frida

28 aug 2009 kl. 08:59

Det är nog till 99% en purpurbrunjordtunga. Ifjol fick jag hjälp med mikroskopering och denna påminner starkt om den. Men en geoglossum är det till 100% .  Visst är dom vackra…. Min favorit svamp :)

0

Katrin Tyringe

28 aug 2009 kl. 09:39

Din 1:a bild ser ut som en god sallad

0

Frida

28 aug 2009 kl. 11:31

Ja he he ... Det blev en god sallad!

Inga förslag på tickan? eller Den lilla svampen som kikar ut ur björken?

0

Skogsfrun i Obbola

28 aug 2009 kl. 15:42

Jag tycker tickan ser ut som en Polyporus, förslagsvis strumpticka. Men jag är dålig på det släktet.

0

Frida

28 aug 2009 kl. 16:17

Tack skogsfrun! Jag tror du har rätt. Jag gick ut och bröt loss hela svampen och då längst in kom den lilla svarta foten fram!

0

Karl S

28 aug 2009 kl. 16:17

Den lille kan vara Mycena galericulata, rynkhätta.

0

Frida

28 aug 2009 kl. 16:21

Tack Karl! Det verkar ju stämma jätte bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone