I maj förra året hittade jag stor vårtrattskivling, Clitocybe vermicularis, och fick den granskad. I år kom inga på den platsen – alltför torr vår tror jag…
I går, 27/8, hittade jag dessa i samma rika område, men i äldre granskog. Det finns uppgifter (Ryman) om att den kan förekomma också på hösten. Det kanske är efter alltför torra vårar, i likhet med vårmusseronens septemberförekomster?
Eller är det här en annan Clitocybe. Tips tack! (Den luktar INTE mjöl)
Om dom inte växer på våren ska man vara supermisstänksam mot vår-trattisarna. Dom brukar också ha bleka rhizomorfer vid fotbasen, och jag kan inte se några på din svamp.
Jag tror att det är Infundibulicybe squamulosa, fjällig sommartratt (sv. namn osäkert). Jag fann snarlika för några veckor sedan.
Irene: det är festligt, jag brukade kalla den här arten C. costata förr om åren, men sedan tror jag man började betrakta namnet som tvivelaktigt. Jag trodde C. (eller I.) squamulosa ersatte det namnet. Men nu säger du att C. costata har en tolkning? Jag har inte Funga N. här just nu så jag kan inte kolla vad dom tycker.
Clitocybe/Infundibulicybe squamulosa tror jag att jag har ganska bra kläm på. Den är djupt trattformad (med form påfallande lik ett snapsglas), gulbrun till orangebrun, fint brunfjällig i hattmitten, och har inte så stark kontrast mellan skiv- och fotfärg.
Funga Nordica skiljer på arterna och anger en mer rosa ton och flackare hattform hos costata. Bra karaktärer är de skarpa vecken i hattkantens hud och den filtludna hattytan. Sporerna är bara aningen mindre - det kan vara vanskligt att göra en artbestämning på dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.