Det kryllar av svamp i Dalarna, och även om det inte har kommit igång riktigt i Mälardalen och Kgl. Hufvudstaden, finns det en hel del där oxo.
Men märkligt i år är att följande arter, som annars är så vanliga, nästan saknas i år. Jag kanske har sett dom en eller två ggr:
Svartringad flugsvamp, Amanita porphyria
Mjölskivling, Clitopilus prunulus
Har ni andra såna erfarenheter? Kan vi lägga ytterligare ex. till listan? Jag har för mig att det finns fler men har glömt vilka.
Mjölskivling har det varit ont om, men jag kan se nåt dussin genom köksfönstret. Några ska få åka med till Stadsskogens dag på söndag.
Amanita porphyria, mörk- eller svartringad? har jag sett bara några få i år, men det är allt lite tidigt för mängderna. Brukar vara som flest här i mitten av september. Så jag instämmer.
Det finns en som brukar “ymna2, granblodriskan, men har bara sett högst ett tiotal. Och sopparna, nästan inga alls, utom gall.
Blodriska finns även om inte så mycket, däremot rikligt med taggsvamp, ensgtaka soppar mest gallsopp och angripna KJ, sällsynt med brunsopp. Kremlor däremot i större mängder. Framförallt saknar jag sopparna även om jag hittade några små i eftermiddags. Trattkantarellerna börjar komma nu. Väntar fortfarande på sotvaxing men de brukar inte kommer ännu på ett tag i mina marker och väldigt olika år.
Mölnlycke Göteborg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.