0 358 visningar

14 svar

Blomkâlsvamp

Kjell :)

28 aug 2009 kl. 17:00

Trevlig dag med surströmmings gänget, förutom strömmingen och alla atrialjer därtill tog jag mina steg till en hemlig Blomkâlsvamps lokal, 5 smâ och fina och en jätte, 3,5kg.

Tyvärr är min Mac inte en Hasselbladare.

0

Thomas i södertälje

28 aug 2009 kl. 17:11

Grattis!

0

28 aug 2009 kl. 18:24

Tack Thomas !

0

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 18:26

har inte hittat nån på 3 år nu ....grattis

0

Bo Reyer

28 aug 2009 kl. 19:02

Grattis Kjell!
Hittade en igår i samma område som jag hittade en för 3 veckor sedan. Det lustiga var att denna växte vid kanten av en stig 1 m från närmaste tall. De jag tidigare hittat har växt alldeles intill en tall.

0

oskarlisa

28 aug 2009 kl. 20:23

Oj Grattis!!  Hittade min första (och enda) på Balsberget i Kristianstad förra året, en liten, kursledaren var helt lyrisk!!

0

28 aug 2009 kl. 21:29

Tack alla, pà denna lokal har jag bara hittat ett tiotal pâ 20àr, vissa âr inga alls, den stora växte ett par meter ifrân en riktigt gamal tall, vid ytrötterna, har hitta ett par förut pâ samma sátt.Alla jag hittade var maskfria :) Jag marinerade lite av svampen med Gin, Stekte ett par Gösfiléer i ungnen,  2hg av svampen i het Olja och sedan stuvade härligheten med lite grädde. Hur gott gott som helst.

0

hannah k-holmen

28 aug 2009 kl. 21:34

wooow! grattis! jättekul! blir sååå avis!! ;)

0

nu blev jag...

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 21:36

.....hungrig
Låter som en sagolik kombination

0

nu blev jag...

Helena i Lund

29 aug 2009 kl. 08:39

avis! ;)
Har en enda gång hittat en liten en… Närmsta skog är Vombs fure, och igår letade jag i 3 timmar, hittade bara kantareller! Mitt indiannamn är Hon som dansar runt tallar….

0

nu blev jag...

29 aug 2009 kl. 09:25

Du vet inte hur mânga tallar jag har dansat runt, mânga är det :)

0

nu blev jag...

Jan A, Uppsala

29 aug 2009 kl. 09:54

Ingen idé att dansa runt; du hittar dom ändå alltid på din sida om tallen…

0

nu blev jag...

Robban O-hamn

29 aug 2009 kl. 10:37

Grattis till dig Kjell. Själv tycker jag den är överskattad.
Skulle vilja hitta den som växer
vid en Björk!

0

nu blev jag...

29 aug 2009 kl. 17:33

Det beror pâ hur man tillagar den, det gäller nästan all svamp.

0

nu blev jag...

29 aug 2009 kl. 17:35

Ja Jan, du va ju kul :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone