0 2103 visningar

34 svar

vit tryffel!!!

Simon

28 aug 2009 kl. 18:20

Hej mitt namn är simon ,idag hittade jag en tryffel när jag var ute och plocka karl johan ,hittade en fin på 200 gram vilket jag nästan är säker på är stjärnhovstryffel smaka som tryffel ska o lukta väldigt gott !
Vill sätta in lite bilder men kommer tyvärr inte på hur man för över bilderna på forumet snälla hjälp mig nån :)

Simon //Linköping

0

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 18:24

välj “jag vill infoga bilder” efter ditt inlägg
bilderna får inte vara större än 1200 pixlar breda

0

simon

28 aug 2009 kl. 18:29

ska försöka ..tackar..

0

simon

28 aug 2009 kl. 18:48

Jag måste vara trög ....drar bilden med musen hit eller hur !! men det funkar inte ! Gör jag fel ?

simon

0

svampstaff

28 aug 2009 kl. 19:17

Du ska inte dra nån bild, bilderna hämtar du från ex. mina bilder eller paint där du först får fixa storleken.Seså!! skynda nu så vi får se på tryffeln:)

0

svampstaff

28 aug 2009 kl. 19:19

Fast det viktiga är egentligen att du talar om exact var du fann den Simon, host,host.

0

Hasse

28 aug 2009 kl. 19:22

svampstaff: Det var en fin liten antydning… Högsta betyg till dig! Alltid trevligt med folk som har glimten i ögat.

0

simon

28 aug 2009 kl. 20:01

Hahaha om du bara visste svampstaff hur många som frågat mig idag vart hitta du den ? :))östgöta correspondenten tog några bilder på mig med tryffeln så ha ögona öppna imorrn eller måndag i corren .. men jag e pinsamt dålig på datorer försöker minska bilderna med paint men dom verkar inte minskas trycker på förstoringsglaset o sen trycker på höger på musen så den minskas men den verkar inte spara dom ,jag gör så här istället lägger in bilderna på min blogg istället här är addressen ...http://simpasfiske.blogspot.com/ uppdateras strax mvh Simon !

0

simon

28 aug 2009 kl. 20:11

bloggen uppdaterad !!http://simpasfiske.blogspot.com/

0

simon

28 aug 2009 kl. 20:21

Någon som kan svara på om det brukar vara så attom man hittar en så hittar man fler ? ska man leta närheten o området där man hittat tryffel ?

Simon

0

stjärnhovstryffel

klas jaederfeldt

28 aug 2009 kl. 20:54

visst är det den du hittat, den har sn mästa utbrädning i trkterna runt Stjärnhov södermanland och runt linköping.

den är en tryffel men inte lika “fin” som den svarta tryffeln som hittats på gotland ,eller de svarta och vita tryfflar som hittas nere i europa.

omogen svamp kan man göra aromsmör av, och det blir ganska gott, mogen svamp luktar och smakar illa,men man vänjer sig vid smaken och till slut smakar den gott (jämför me surströmming)

0

stjärnhovstryffel

simon

28 aug 2009 kl. 21:22

Va kul !!!! tack så mycket klas :)

Simon ...linköping

0

Emma Linköping

28 aug 2009 kl. 23:09

Grattis kul,Hoppas med springa på den nån vacker dag ,smaklig måltid !

Emma från Linköping

0

Tibbe Linköping

29 aug 2009 kl. 10:15

jaha det är väl bara att ge sig ut och leta linköpingsbor ,det ska jag i alla fall , ungefärlig position kan man väl få Simon:=)

0

Peter, Linköping

29 aug 2009 kl. 14:52

Jag hittade stjärnhovstryffel i Ullstämma-reservatet för några år sedan. Den växte invid en spång, eller i slutet av en, minns inte riktigt. Kanske du hittade din i närheten?

0

Simon

30 aug 2009 kl. 00:15

Jasso va kul ! Nej min hittade jag inte riktigt där faktist , men har du varit tillbaka o tittat till stället , dom säger ju att det brukar komma på samma ställe år efter år !?

0

kyllan

30 aug 2009 kl. 02:40

med dagens teknik så kan det ju inte vara så svårt med en koordinat x och y eller hur hälsar

0

Peter, Linköping

30 aug 2009 kl. 11:51

Jag tittar till där då och då men har inte sett nåt än. Jag hade säkert bara tur.

0

Simon

30 aug 2009 kl. 19:14

Ok bara att hoppas PÅ fler men jag hade nog med en väldans tur :=)

0

Peter, Linköping

30 aug 2009 kl. 19:58

Jag skall titta efter i veckan om jag hittar något på samma ställe. I så fall märker jag ut platsen så att ni kan gå dit och beskåda den.

0

simon

30 aug 2009 kl. 21:29

haha nu skojar du va peter ...förstår inte riktigt hehe..

0

Peter, Linköping

30 aug 2009 kl. 22:24

Den har för mig mest kuriosavärde. Som andra redan har sagt är den inte alls i samma klass som de “finare” tryfflarna. Den smakade nötigt och intressant, men hittar jag den låter jag den sitta, den är svår att råka på och jag lämnar den gärna till andra som vill se den.

0

svampstaff

30 aug 2009 kl. 22:31

Härligt Peter:) I utbyte ska du få nåt tiotal kilo mandelriska om du vill ha?

0

Peter, Linköping

30 aug 2009 kl. 22:34

Ja varför inte. : )

Fast först måste jag hitta den där rackaren igen…

0

svampstaff

30 aug 2009 kl. 22:36

Jobbar inatt, men åker nog in till Lkp. imorrn Em och hämtar gumman, jag kan rafsa ihop ett gäng åt dig som tack för fingersvampen jag inte sett än:) Maila telenr isåfall.

0

Simon Linköping

30 aug 2009 kl. 22:37

Du e allt en schysst kille du peter , mer av sånt vill vi se !

0

Peter, Linköping

30 aug 2009 kl. 23:03

Vi får se, om jag väl hittar den igen kanske jag inte är så storsint! : )

0

Simon Linköping

31 aug 2009 kl. 15:16

Funderar på att skaffa mig en tryffelhund ,jag tror att det finns mer tryffel än vad vi tror ,senaste 10 åren har det exploderat med gris i våra trakter dom bökar bland annat efter tryffel o får sporerna att sprida sig ,där jag hitta min hade grisarna bökat ...själv tycker jag det är positivt bara att grisarna förökats ,jag plockar inte bara svamp, utan jag jagar med ,framförallt vildsvin !

0

eva

1 sep 2009 kl. 11:23

Det är massor av dom här hos oss me i norra småland, sprang på en hel familj med kultingar häromdan ,dom stod 10 meter ifrån mig kultingarna var nyfikna o söta men suggan gjorde nåt slags ljud o dom försvann snabbare än kvickt,det var en spännande dag!

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 23:51

Här i östergötland kan vi börja rida på dom snart, med den storleken!
http://www.corren.se//ostergotland/atvidaberg/?articleId=4967919

0

simon

2 sep 2009 kl. 12:50

A DEN VAR RIKTIG STOR ,KOM PRECIS HEM FRÅN JAKTEN EFTER ATT SKUTIT EN GRIS PÅ 130 KILO SKÖTS INATT KL KVART I ETT ,fin galt !

kolla bilder på bloggen .
simpasfiske.blogspot.com

0

eva

3 sep 2009 kl. 10:44

Oj den vill man inte springa på när man e ute på svampturen.
Grattis !

0

Svinet

3 sep 2009 kl. 21:58

Vilken gris” det är många av dom här i östergötland ,stöter på dom oftare nu förtiden!

0

elia

5 sep 2009 kl. 23:16

snyyyyggggggttttt!

0

elia

5 sep 2009 kl. 23:16

snyyyyggggggttttt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone