Hej mitt namn är simon ,idag hittade jag en tryffel när jag var ute och plocka karl johan ,hittade en fin på 200 gram vilket jag nästan är säker på är stjärnhovstryffel smaka som tryffel ska o lukta väldigt gott !
Vill sätta in lite bilder men kommer tyvärr inte på hur man för över bilderna på forumet snälla hjälp mig nån :)
Simon //Linköping
Hahaha om du bara visste svampstaff hur många som frågat mig idag vart hitta du den ? :))östgöta correspondenten tog några bilder på mig med tryffeln så ha ögona öppna imorrn eller måndag i corren .. men jag e pinsamt dålig på datorer försöker minska bilderna med paint men dom verkar inte minskas trycker på förstoringsglaset o sen trycker på höger på musen så den minskas men den verkar inte spara dom ,jag gör så här istället lägger in bilderna på min blogg istället här är addressen ...http://simpasfiske.blogspot.com/ uppdateras strax mvh Simon !
visst är det den du hittat, den har sn mästa utbrädning i trkterna runt Stjärnhov södermanland och runt linköping.
den är en tryffel men inte lika “fin” som den svarta tryffeln som hittats på gotland ,eller de svarta och vita tryfflar som hittas nere i europa.
omogen svamp kan man göra aromsmör av, och det blir ganska gott, mogen svamp luktar och smakar illa,men man vänjer sig vid smaken och till slut smakar den gott (jämför me surströmming)
Den har för mig mest kuriosavärde. Som andra redan har sagt är den inte alls i samma klass som de “finare” tryfflarna. Den smakade nötigt och intressant, men hittar jag den låter jag den sitta, den är svår att råka på och jag lämnar den gärna till andra som vill se den.
Funderar på att skaffa mig en tryffelhund ,jag tror att det finns mer tryffel än vad vi tror ,senaste 10 åren har det exploderat med gris i våra trakter dom bökar bland annat efter tryffel o får sporerna att sprida sig ,där jag hitta min hade grisarna bökat ...själv tycker jag det är positivt bara att grisarna förökats ,jag plockar inte bara svamp, utan jag jagar med ,framförallt vildsvin !
Här i östergötland kan vi börja rida på dom snart, med den storleken!
http://www.corren.se//ostergotland/atvidaberg/?articleId=4967919
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.