0 360 visningar

15 svar

Frågor från ekhagen.

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 18:49

Har jag hittat min första Oxtungsvamp? Växte invid foten på en Ek, spännande.
2 å 3 Svartnande äggsvamp kanske?
Stor sak, som en tennisboll ung.

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 18:55

Här kommer några till jag inte har en susning om. Den förste såg ut som en aptitlig frukt när man dela på den,4-4 cm stor. på ekstubbe.
2:an En sopp med ljus fot jag inte blir klok på??
Den sista är en väldigt ljus kamskivling, en grå??

0

svampstaff

28 aug 2009 kl. 19:15

Grattis Stefan, visst är det oxtungor, båda två och sammetssopp(tror jag)grå kamskivling, ägget är jag lite osäker på om det är som en tennisboll?Hm nån av röksvamparna kanske typ ängs.

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 19:19

Oj va skoj. Tack,svampstaff det var dina oxtunger som fick mig dit. Brukar bara hitta sunkiga kremlor där vid den här tiden annars :)
Sammetssoppen köper jag inte riktigt.

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 19:21

Passar på att ta en spindling oxå. Växte gyttrat invid ek, björk och björnbärsris.

0

svampstaff

28 aug 2009 kl. 19:21

Nä soppar är inte min grej, kanske bleksopp?
Visst är dom fina oxtungorna.

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 19:24

Visst är dom, nu är man glad som en speleman.

0

Robban O-hamn

28 aug 2009 kl. 19:27

Fasen Stefan jag vill oxå hitta Oxtunga. Men här ska det provsmakas (tror jag).

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 19:33

Byter gärna en Oxtunga mot ett tjog signalare :) Leta på Robban.
Lägger in en bild på soppen till, Blir inte riktigt klok på den.

0

Robban O-hamn

28 aug 2009 kl. 19:45

Är ur kass på sopp, men bara för att skriva nått så Sommarsopp?
Grattis föresten Stefan. Byter gärna Kräftor, har lite problem med förvaring just nu.

0

Egon

28 aug 2009 kl. 21:16

Är du säker på att det är en spindelskivling? Kan det inte vara en Tårsprödskivling?

0

Nils1

28 aug 2009 kl. 21:22

Sammetssopp och tårspröding.

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 21:36

Tårsprödskivling köper jag direkt och det är nog så att det är en sammetssopp ändå,ibland snöar man in på något och har svårt att ändra sig.
Tack för hjälpen.

0

Karl S

28 aug 2009 kl. 21:39

Ja, det är tårsprödskivling, Lacrymaria lacrymabunda.  Kamskivlingen är antagligen vanlig grå. Amanita vaginata.

Soppen ser inte ut som en sammets-. kanske Xerocomus porosporus?  Någon som är bättre på Boletales får svara definitivt.

0

röksvampen

klas jaederfeldt

28 aug 2009 kl. 21:40

bör vara en skålröksvamp

0

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 22:17

Har aldrig hittat skålröksvampen så det var trevligt, stämmer precis.
Falsk rutsopp, visserligen lite brunsvart i fotbasen men kan inte se några röda pigment någonstans..
Tack för engagemanget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone