0 288 visningar

7 svar

identifirering?

Ida

28 aug 2009 kl. 21:37

Hittade champinjoner tror jag, ock nån sopp i vägkanten.
Vad kan det vara.

0

Ida

28 aug 2009 kl. 21:46

jajust,  min sambo undrade på en flugsvamp å om dom andra går att äta?

0

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 22:00

serie 2 bild 2 ser ut som granblodriska = matsvamp

0

Tomas H

28 aug 2009 kl. 22:03

Vilken champinjon överlåter jag åt andra. När der gäller soppen kan du se “tofsarna” på foten. Är därmed någon av strävsopparna som alla är ätliga.
Sista bilden ser ut som en blodriska. Testa att bryta en bit och se om den “blöder” morotsfärgad vätska.

0

Boman

29 aug 2009 kl. 09:16

“min sambo undrade på en flugsvamp å om dom andra går att äta?”
En del människor äter vissa flugsvampar. Jag väljer att inte ta någon risk med dem, färgerna varierar i naturen och det är lätt att ta fel.
Om jag uppfattade din fråga rätt.
Den andra svampen är blodriska, god matsvamp. Kan också variera väldigt i färg men blöder alltid orange.
ps. man kissar rött efter att ha ätit mycket av dem.

0

Karl S

29 aug 2009 kl. 17:25

Jag tycker det är svårt att se om din flugsvamp är brun d:o eller gråfotad d:o (Amanita regalis el. excelsa), men lutar åt det senare.  I endera fallet, ingen matsvamp. och kanske något giftig.

Din först champinjon ser intressant ut.  Det är ingen jag direkt skulle kunna bestämma från foto.  Kanske någon har en idé?  Om du bor på Gotland, Ida, finns det spektakulära möjligheter. — Din andra champis är nog enklare, men man behöver se hela foten.

0

Peter, Linköping

29 aug 2009 kl. 18:00

Karl S, den bruna flugsvampen endast något giftig? Jag har alltid fått höra att den är i paritet med den röda.

0

Karl S

29 aug 2009 kl. 21:26

Giftigheten hos brun = röd?  Ja det stämmer säkert.  Vad jag menade är att den inte är dödlig för friska vuxna.  Gråfotad har jag inga data på, men den är säkert misstänkt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone