“min sambo undrade på en flugsvamp å om dom andra går att äta?”
En del människor äter vissa flugsvampar. Jag väljer att inte ta någon risk med dem, färgerna varierar i naturen och det är lätt att ta fel.
Om jag uppfattade din fråga rätt.
Den andra svampen är blodriska, god matsvamp. Kan också variera väldigt i färg men blöder alltid orange.
ps. man kissar rött efter att ha ätit mycket av dem.
Jag tycker det är svårt att se om din flugsvamp är brun d:o eller gråfotad d:o (Amanita regalis el. excelsa), men lutar åt det senare. I endera fallet, ingen matsvamp. och kanske något giftig.
Din först champinjon ser intressant ut. Det är ingen jag direkt skulle kunna bestämma från foto. Kanske någon har en idé? Om du bor på Gotland, Ida, finns det spektakulära möjligheter. — Din andra champis är nog enklare, men man behöver se hela foten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.