0 444 visningar

14 svar

ÄNTLIGEN!

Skogsmullan i Skellefteå

28 aug 2009 kl. 22:38

Så har äntligen Goliatmusseronen behagat titta upp upp på tallheden i Skellefteå!

0

Tomas H

28 aug 2009 kl. 22:42

ser ut som om duy fyndat…Hoppas du tycker om den :-) Lite speciell i smaken om jag förstått det rätt. Säger en som aldrig smakat :-)

0

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 22:47

vart finns du tomas jag har hittat 3 st i bohuslän

0

Tomas H

28 aug 2009 kl. 22:51

Jag har nog noterat det med viss avundsjuka :-) Plockar numer mest i Mölnlycke utanför Gbg. Bara blandskog med gran o björk. Inga tallhedar så långt ögat når :-(

0

Tomas

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 22:53

vet inte om detta är relevant alls men jag har hittat mina under vindkraftverk. Kan vara något med jordmån eller ?

0

Tomas

Tomas H

28 aug 2009 kl. 22:56

Stackars vilsna svampar som inte vet skillnad på en stålställning föer energialstring och en vacker fura….:-)
Några vindkraftverk har jag inte heller i sikte. Tror du en enkel mobilantenn kan duga :-)

0

Tomas

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 23:00

lol men du kan få en vägbeskrivning till mina 200 ha tallskog i Norrland där dom förmodligen självdör just nu. Ta väg 45 kör typ 1332 km sväng vänster i kåbdalis…besök min jaktkoja i harads. fri logi ved finns, förmodligen mängder av goliat

0

Tomas

Tomas H

28 aug 2009 kl. 23:08

Tack för inbjudan, men inser att jag får nöja mig med lite fänkålsgratinerade havskräftor och ett glas Chablis i väntan på att Tallarna växer till sig här nere i sydsverige. Och sitta och rensa min korg med allehande blandsvamputan minsta tillstymmelse till Goliat. Men man vet aldrig. Jag dyker kanske upp :-)

0

Tomas

Micke /Tälje

28 aug 2009 kl. 23:15

Tomas H: Vem har sagt att det måste vara tallhed för att hitta goliat?

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

Sån här mark har du säkert någonstans i dina trakter. Själv har jag hittat en hel del goliat på sån mark kring Södertälje.

0

Tomas

Birgitta F

28 aug 2009 kl. 23:19

jag hade aldrig för mitt liv trott att jag i bohuslän kunnat springa på 3 hyfsat felfria goliatsen få ett prakt-ex av en en gäst. Men som totte skriver i en annan tråd den finns på en ica-butik i gbg
Var bara så oväntat att se den här 1332 km från dess naturliga habitat

0

Tomas

Tomas H

28 aug 2009 kl. 23:48

Denna utmaning kan jag ju bara inte motstå. Nu skall här letas Goliat i lilla Mölnlycke :-)

0

Tomas

Micke /Tälje

29 aug 2009 kl. 00:04

Birgitta: “Naturliga habitat”????

Visst växer den som allra bäst på tallhed, men som länken ovan visar duger tallhällmarker också bra. Och just tallhällmarker går ju att hita över nästan hela Sverige.

0

Tomas

Micke /Tälje

29 aug 2009 kl. 00:15

Och i trakterna av Göteborg går det ju tydligen bra också att få provsmaka goliat på restaurang.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/09/t-goliatmusseron-p-thorskogs-slott.html

0

Goliat

Trollehatt, Linköping

29 aug 2009 kl. 06:52

Verkar vara en populär plocksvamp i år - nån som hittat den i trakterna kring Linköping/Östergötland?

0

Goliat

M

29 aug 2009 kl. 08:01

Undrar om ni tror att det finns i södra Finland? Skall det vara sandig mark med tall och ris/lavar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone