0 298 visningar

3 svar

Bra svampår!?

Mikael, Västergötland

29 aug 2009 kl. 08:34

Här i Sjuhäradsbygden har det varit ett bra svampår, både mat- och giftsvampar. Toppig giftspindling förekommer för det mesta rikligt här, men i år har den varit VÄLDIGT vanlig. Kantarellår, verkligen. Kremlor, inte minst tegelkremlor, har jag plockat i stor mängd.
Hittills i sommar, juni-augusti, har det fallit 433 mm. Normalt här under sommaren är 260 mm, alltså har det kommit 167 % av normal nederbörd.
Hur har det varit i andra delar av landet? I Norrbotten har jag förstått att det har varit torrt, men hur är det i övrigt?

Ett av många åskväder i sommar

0

Helena i Lund

29 aug 2009 kl. 08:46

I sydvästra Skåne har det börjat torka ordentligt… Tidigare i somras fanns det mycket svamp i “mina” skogar, men nu börjar det tryta. Jag börjar tröttna på tegelkremla, men är samtidigt tacksam för att den orkar sej opp, utan den hade det bara rasslat runt några nävar kantarell i korgen! Vanligtvis plockar jag massor med brunsopp och rimskivling, men nu hittar jag mycket enstaka, och helt uppätna av larver är de också :(.
Nattliga ösregn önskas!

0

MariaW

29 aug 2009 kl. 09:06

Här i Gästrikland har det varit perioder med intensivt regnande och perioder av tropisk hetta däremellan under sommaren.

Ett otroligt kantarellrikt år, finns även rikligt av taggsvamp, tickor och kremlor. Tecknen pekar på en givande höst vad gäller rödgula trumpetsvampar och trattkantarell. Vad gäller soppar så finns det rikligt av strävsoppar och har gjort under en tid, brunsoppar och karljohan finns i enstaka exemplar men inga tendenser till de rekordskördar som fjolåret gav.

Finns även rikligt av icke-matsvampar och andra för mig obekanta. Flugsvampar i varierande kulörer har jag sett väldigt mycket av, likaså spindlingar, fingersvampar och fjälltaggsvampar och korktaggsvampar.

Jo i min region får jag nog säga det är ett bra svampår, endast brunsoppar och stensoppar som jag saknar mängder av.

0

Peter i Halland

29 aug 2009 kl. 14:22

I inre Halland är det också en bra säsong med mycket nederbörd och värme.
Nu börjar höstarterna att komma på allvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone