Var ute och strövade i skogen 2 timmar idag utan att knappt hitta något alls! Den största svampen jag såg var kanske som en 5-krona i hatten..ja förutom några tickor som satt på träd och någon rösvampsliknande sort..inte en enda kantarell..letar jag på fel ställe eller?
Skogen jag var i var typ blandskog..på en del ställe bara löv, en del väldigt mossigt och sumpigt och en del mossa/gräs..tyckte jag gick igenom det mesta men det var väldigt lite svamp överhuvudtaget. Går jag på fel ställe elelr är det redan någon son varit där?
Nja..nu blev man lite lurad oxå för där kom en störtskur precis när jag började gå så jag fick ställa mig under några gamla granar..sen såg ju allt blött ut, hehe
Det fanns inte svamp på de ställena ni sa utan det var faktiskt mitt ute på gräset mellan granarna..jag trodde det skulle vara OK med svamp för där var mycket mossa och den verkade inte vara så torr heller när man tog den.
Ja det MÅSTE vara så att det varit torrt i skogen..för jag brukar verkligen ha ögonen med mig (hittar jämt och ständigt pengar..från 10’or till 1000-lappar) och jag tittade verkligen och lyfte på lite mossa/gräs etc för jag vet att de ibland inte är allt för synlig..men inte en enda..
Nu regnade det lite här i förrgår/igår..men frågan är om det är tillräckligt..då borde man kunna ge sig ut nästkommande helg om det då gått runt 10-14 dagar (för kantareller) som någon skrev det skulle ta för dom att växa.
Terrängen ser mer ut som Bomans bild (här nere i Skåne), så är jag vin vid att se dom :)
Här är väldigt torrt i sv Skåne! I helgen kollade jag mina “gyttjehål”, för jag tänkte att kanske DÄR fanns något… men de vanligtvis till fotknölarna vattenfyllda dikena hade helt torkat in! Det krävs nog mer än några få millimeter för att det ska komma igång igen. Tur att säsongen brukar vara så lång i södra Sverige! :) Var bor du fresten?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.