0 606 visningar

12 svar

Inga kantareller?

Sabina

29 aug 2009 kl. 17:56

Var ute och strövade i skogen 2 timmar idag utan att knappt hitta något alls! Den största svampen jag såg var kanske som en 5-krona i hatten..ja förutom några tickor som satt på träd och någon rösvampsliknande sort..inte en enda kantarell..letar jag på fel ställe eller?
Skogen jag var i var typ blandskog..på en del ställe bara löv, en del väldigt mossigt och sumpigt och en del mossa/gräs..tyckte jag gick igenom det mesta men det var väldigt lite svamp överhuvudtaget. Går jag på fel ställe elelr är det redan någon son varit där?

0

Alex

30 aug 2009 kl. 21:21

Om det är väldigt lite svamp överhuvudtaget är det troligen för torrt i marken så att ingen svamp tar sig. Har det regnat något senaste veckorna där du bor?

0

Boman

30 aug 2009 kl. 21:29

Titta där det är tätt med unga granar, runt stenar, runt stigar och småvägar och sånt. På platser där fukten blivit kvar i marken. Det är torrt i markerna fast vi tycker att det regnat massor. Vi plockade två kilo kantareller och en del annat på ett par timmar idag.

0

Sabina

30 aug 2009 kl. 23:15

Nja..nu blev man lite lurad oxå för där kom en störtskur precis när jag började gå så jag fick ställa mig under några gamla granar..sen såg ju allt blött ut, hehe
Det fanns inte svamp på de ställena ni sa utan det var faktiskt mitt ute på gräset mellan granarna..jag trodde det skulle vara OK med svamp för där var mycket mossa och den verkade inte vara så torr heller när man tog den.

0

Boman

31 aug 2009 kl. 08:45

Som sagt, det variera värdigt var fukten och därmed svampen finns. Överallt utom i enebacken då;-)
Ge inte upp, de gömmer sig rätt bra. Man kan stå mitt inne i en klunga utan att se dem ibland.

Väl synliga kantareller

0

Irene A

31 aug 2009 kl. 09:08

Jag vill inte påstå att det är gott om kantareller, men mer än i fjol, och de finns på löjliga ställen i år. På tallheden t.ex:

0

Bo E i Örebro

31 aug 2009 kl. 11:05

Här var det ett mycket bra år för kantareller i fjol, men ännu mer i år och framför allt på nya ställen.

0

Sabina

31 aug 2009 kl. 12:53

Ja det MÅSTE vara så att det varit torrt i skogen..för jag brukar verkligen ha ögonen med mig (hittar jämt och ständigt pengar..från 10’or till 1000-lappar) och jag tittade verkligen och lyfte på lite mossa/gräs etc för jag vet att de ibland inte är allt för synlig..men inte en enda..
Nu regnade det lite här i förrgår/igår..men frågan är om det är tillräckligt..då borde man kunna ge sig ut nästkommande helg om det då gått runt 10-14 dagar (för kantareller) som någon skrev det skulle ta för dom att växa.
Terrängen ser mer ut som Bomans bild (här nere i Skåne), så är jag vin vid att se dom :)

0

Inga kantareller Sabina

Helena i Lund

31 aug 2009 kl. 17:39

Här är väldigt torrt i sv Skåne! I helgen kollade jag mina “gyttjehål”, för jag tänkte att kanske DÄR fanns något… men de vanligtvis till fotknölarna vattenfyllda dikena hade helt torkat in! Det krävs nog mer än några få millimeter för att det ska komma igång igen. Tur att säsongen brukar vara så lång i södra Sverige! :) Var bor du fresten?

0

Inga kantareller Sabina

Helena i Lund

31 aug 2009 kl. 17:47

Så här såg det ut vid de uttorkade dikena… :(

0

Inga kantareller Sabina

Sabina

31 aug 2009 kl. 21:51

Jag bor i Anderslöv :)
Den enda skogen jag känner till här är Bökeberg och Snogeholm (campade där som liten).
Nu har de lovat regn men nu har man inte tålamod nog att orka vänta på att de ska växa, hehe

0

Inga kantareller Sabina

Helena i Lund

1 sep 2009 kl. 06:09

Du kan ju lära dej någon ny art som växer upp lite snabbare?!? ;)
Så härligt att bo nära skogen, det är vad jag vill!

0

Inga kantareller Sabina

Helena i Lund

1 sep 2009 kl. 06:10

Oh, som vanligt läste jag lite slarvigt…. du bodde ju i Anderslöv, inte Bökeberg! F’låt! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone