... svavelticka för första gången! I mina ögon ser den ung och fräsch ut, den luktar fantastiskt gott, och den är så vacker! Någon hade skurit av en stor bit, men lämnade kvar precis lagom mycket till mej för att fylla min lilla korg!
Tackar och niger! Har googlat på recept med svavelticka, och frågan är blanchera eller inte? Kan jag strimla o slänga rakt i stekpannan? Tänker göra currystuvat a la JAS i morgon, möjligen även camembertgräddig, från Klas länk, men först vill jag smaka den så naturell som möjligt!
Oh, en skåning?!? Kul! Idag var jag i Dalby söderskog. Och, nej, inga kantareller där! Jag är inte ute efter kantareller, överlåter dem till de stackare som inte kan andra arter. Men herre gud, jag är bara människa, och snubblar jag över några så visst hamnar de i korgen!
Dalby..ja det är vid Lund det ungefär, jag känner inte till så många skogar i Såne..idag var jag i Snogeholm och där var det JÄTTEfattigt med svamp :( Fick 2 timmar och hittade inte något alls..men jag har plockar kantareller där förr så nog finns det. Fattar inte om jag gick i fel mark eller vad det var?
Tror du Bökeberg hade varit något?
Jag håller mig till kantarell för det är det enda jag vet till 100% :) Annars får jag ha en svampguide med mig, hehe
Tidigare år har jag plockat i Bökeberg, och det har varit skapligt iaf! Men som sagt, jag går inte på kantarelljakt, och minns inte om jag hittat sådana just där. Nu är det så torrt i skogarna i sv, så det är ett mycket litet artutbud, och i väldigt få exemplar… hoppas på nattliga ösregn!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.