0 724 visningar

19 svar

Kruskantareller.

svampstaff

29 aug 2009 kl. 19:08

Var till stället som jag skövlade förra året på 20L krusisar, men i år var det säkert 30-40L på minst 15kvm.
Så skövlingen förra året tog ingen skada:) puuuh.

0

Lena M

29 aug 2009 kl. 19:13

De var väl bra ! Det verkar vara ett riktigt kantarellår, visst är det lycka att gå på sådana ställen.

0

svampstaff

29 aug 2009 kl. 19:20

Jo en ynnest:)

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 11:41

Hej svampstaff!
Verkar som om det blev lite tungrott att svara på mina frågor från helgens svampkurs, så jag lägger ut dessa igen med frågan:

Är det kruskantarell?

Växte i blandskog med mycket sly som var nygallrat runt några medelstora yngre ekar (för att ge dem mer ljus antar jag), och vid dessa hittade deltagarna ett stort bestånd svart trumpetsvamp. Men länge in bland slygrenarna, och nästan täckta av fjolårets eklöv, växte i denna oländiga terräng några kantarellsvampar som liknar, men är något större och fastare i köttet än mina tidigare fynd av grå kantarell…är det kruskantareller?

foto: bo e

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 11:57

Jadå Bo, det är kruskantareller.

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 12:02

Tack!

Då har jag lärt mig skilja på grå kantarell och kruskantarell..
Ett mål jag satt upp för denna hösts kontakter med er andra här på guiden!

Få se om det kommit nån grå oxå så det blir ett foto på den framöver…

0

Lena M

1 sep 2009 kl. 12:06

Har den en sydlig utbredning, har aldrig sett den i Gästrikland.

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 12:12

Jag har hittat kruskantareller i Västerbotten, så varför inte Gästrikland?

0

Lena M

1 sep 2009 kl. 12:15

Kul, nåt mera att speja efter !

0

Lilla My

1 sep 2009 kl. 12:29

Jag råkade plocka dem av misstag ett år, innan jag visste de var rödlistade… tänkte att det nog var en kantarell- eller trumpetsvam av något slag, och tog ett par liter med hem för att försöka identifiera dem. Jag undrar, växte dina exemplar också nära hassel, Svamstaff?

0

Bo E

1 sep 2009 kl. 12:40

Mina grå kantareller växer i beteshage med hassel och jag har uppmärksammat att vissa bestånd har mer oregelbunden “krusig” hattform.
När jag nu fick in dessa lite större och kraftigare exemplar av en deltagare i svampkursen så är jafg tämligen övertygad om att det rör sig om både krus- och grå kantarell på platsen.

Hassel - ja
Annan vegetration -. nej inte på “mitt” ställe! Bara rena leran och svampen växer där bland på sin höjd torra hassellöv, pinnar och en o annan vitriska!

I söndags växte de i nygallrad slyskog nära ek, lite halvdolda under fjolårslöv.
Har säkert varit en liknande beteshage som fått växa igen. Men ingen hassel, de trivs tydligen med både ek och hassel då.

0

Lilla My

1 sep 2009 kl. 12:56

När jag tänket efter står det faktiskt en stor ek en bit ifrån kruskantarellerna på min fyndplats, även om de har hassel närmast sig, så det stämmer nog bra, Bo.

0

svampstaff

1 sep 2009 kl. 19:27

Grattis Bo:)
Jo lite hassel mkt.asp och enstaka ek vill dom tydligen ha, kanske litte kalk oxå.

0

RasBohlin

2 sep 2009 kl. 00:32

Får jag också vara med i krusklubben nu?? ;)

0

svampstaff

2 sep 2009 kl. 00:46

Du är så välkommen, fast jag hajade till lite, pga att jag knappt ser några åsar på dina svampar??

0

RasBohlin

2 sep 2009 kl. 00:48

Vet ju ej säkert att det är dem, bilden är dubbelt så stor också...

0

svampstaff

2 sep 2009 kl. 00:51

Alternativen är ju få, så ser du åsar på utsidan av hatten så är det krus.

0

Bo E

2 sep 2009 kl. 10:42

De kan variera rätt mycket tycker jag, framför allt i storlek, men det kanske beror på näringshalt, kalkhalt mm i jordmånen där de växer.
De jag fotograferade från ungslyskogen var t ex mycket kraftigare och tydligare arttypiska än de små luringarna i hassel-lunden.

0

Kruskantareller, torkas...

RasBohlin

2 sep 2009 kl. 14:36

...eller konserveras?

0

Kruskantareller, torkas...

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:35

Nu har vi ju hört att de är rödlistade och bör inte ätas upp..

Men innan jag visste hur sällsynta de var (jag hittade stora mängder troligtvis tillsammans med grå kantarell förrförra året) så la jag med dem i torkning tillsammans med trattkantareller och tyckte de grå och krusiga hade ungefär samma matvärde fast kanske med en liten söltaktig personlig touch.
Nu tänker jag nog inte hålla på o peta med de små liven, det blir mycket möda för lite mat oxå...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone